‘The Irishman’: waarom pompte Netflix 127 miljoen euro in één film?

Netflix pakt de jongste tijd uit met prestigieuze producties. Heel wat verbluffende Netflix Originals doen bingers watertanden, maar met de Scorsese-film The Irishman wist de streamingdienst zich helemaal te overtreffen. Netflix gaf Scorsese carte blanche en een recordbudget van 140 miljoen dollar (zo’n 127 miljoen euro). Ter vergelijking: een seizoen van The Crown, de duurste Netflix-serie, kost iets meer dan 30 miljoen euro. Waarom pompt Netflix zoveel geld in één film?

Netflix wordt sinds kort op alle fronten bedreigd. De nieuwe streamingdiensten van onder andere Apple, Disney en Warner Bros. schieten als paddestoelen uit de grond. Netflix moet zich dus als grootste streamingdienst weten onderscheiden van de concurrentie. Hun strategie in dit geval: zich opwerken in het terrein van de concurrenten. Disney begint een streamingdienst, dus trekt Netflix naar de bioscoop.

Awardnominaties als gratis publiciteit

Epa: Scorsese

Bovendien is het niet enkel de bedoeling van Netflix om het marktaandeel van Disney in de traditionele filmwereld de kop in te drukken. Zo grijpt de streamingdienst dit moment als ideaal om prominente awards op de kop te tikken. Prestige is de name of the game. Awards betekenen namelijk gratis publiciteit. Begin dit jaar sleepte Netflix al een Oscar voor beste buitenlandse film in de wacht met Roma. 

Sterke cast en crew

Met dat in het achterhoofd mag je The Irishman gerust een sollicitatie van Netflix noemen voor de Oscars. Met een regisseur als Martin Scorsese en de casting van Robert De Niro, Al Pacino en Joe Pesci lijkt de kans op een Academy-nominatie al zo goed als zeker. Ook editor Thelma Schoonmaker, die aan 71 projecten van Scorsese werkte, was een belangrijk onderdeel van de crew. De 79-jarige monteur heeft drie Oscars en twee BAFTA’s op haar naam staan, dat zijn er meer dan haar baas. Naast de Scorsese-film zijn momenteel ook de Netflix-producties A Marriage Story en The Two Popes in de bioscoop te zien. 

Afgedankt door Paramount

Toch was het blijkbaar geen liefde op het eerste gezicht tussen Scorsese en Netflix. Recent gaf de regisseur in een interview met de televisiezender ABC toe dat Paramount, de studio waarmee hij altijd samenwerkte, geen interesse had in The Irishman. Scorsese verklaarde eerder al dat “zijn soort cinema” aan het uitsterven is.

Scorsese is een regisseur van de oude stempel en dus moest zijn film wel in de bioscoop vertoond worden. De regeling met Netflix: The Irishman werd drie weken exclusief in de cinemazalen vertoond voor de release op de streamingdienst. Nog een reden waarom Netflix films in de bioscoop vertoont: het is bij heel wat awards een voorwaarde om kans te maken op een nominatie.

Meer
Lees meer...