Left Right
scrollTop top

Uitstel ‘No Time To Die’ kost studio MGM elke maand een miljoen dollar


No Time To Die
© No Time To Die – MGM

Dat No Time To Die uitgesteld is, moeten we je al lang niet meer vertellen. Maar die nieuwe releasedatum zorgt bij MGM, de studio die de 25ste Bondfilm maakt, voor serieuze problemen. Zo moet het bedrijf daardoor elke maand ongeveer een miljoen dollar (850.000 euro) aan interesten betalen.

Een film zoals No Time To Die maken, is niet goedkoop. Voor de productie van de 25ste Bondfilm trok studio MGM (Metro-Goldwyn-Mayer) een bedrag van maar liefst 250 miljoen dollar (een dikke 212 miljoen euro) uit. Dat heeft het bedrijf niet op z’n rekening staan, en dus is het een lening aangegaan. MGM is niet het enige filmbedrijf dat een lening aangaat voor een film. Het is een gebruikelijke strategie in die industrie.

Eén miljoen dollar

Iedereen die al ooit een lening is aangegaan, weet dat je die niet zomaar krijgt. Voor elk bedrag dat je ‘krijgt’, moet je betalen. En da’s bij miljoenenleningen natuurlijk niet anders. Elke maand dat MGM z’n lening niet kan terugbetalen, kost dat de studio ongeveer een miljoen dollar (zo’n 850.000 euro) aan interesten.

Dat is in principe geen probleem, omdat een Bondfilm doorgaans een kaskraker is die z’n productiekosten ruimschoots goedmaakt. Maar door het uitstel van de première naar april 2021 blijven die inkomsten vooralsnog uit, terwijl de afbetalingen gewoon beginnen lopen. En die belopen maar liefst 1 miljoen dollar (850.000 euro) per maand. Die berekening heeft The Hollywood Reporter gepubliceerd.

Naar streaming?

Dat alles verklaart waarom er eerder deze week berichten opdoken over een mogelijke release van de film op streamingplatformen. Hoewel de opbrengsten daar nooit kunnen zijn wat cinema’s in gewone tijden opleveren, was dat een ernstige piste voor MGM. Op die manier zou de dringendste financiële nood gelenigd worden. Naar verluidt waren er gevorderde gesprekken met Apple, Amazon en Netflix.

Maar die sprongen af op de vraagprijs van MGM van 600 miljoen dollar voor een licentie van 1 jaar. Dat was al een streep door de rekening van de studio, die in pre-coronatijden op een ‘box office’ van 1 miljard dollar mikte voor No Time To Die. De streamingplatformen zelf wilden echter niet hoger gaan dan 300 miljoen dollar. Daarop sprongen de gesprekken af.

Tenet, Mulan, Soul

Het zou geen onlogische keuze zijn. Kijk maar naar wat andere studio’s over hun releases hebben beslist de voorbije maanden. Warner Bros. nam een risico en gaf Tenet een première in de bioscoop. Die zet bleek niet geslaagd, want de inkomsten voor de film waren pover.

Disney nam die gok niet, en loste Mulan onmiddellijk op z’n eigen streamingplatform, Disney+. Wie die film wil bekijken, moet nu bovenop z’n abonnement nog een extra kost betalen, de zogenaamde Premier Access. Op Kerstmis verschijnt ook Soul rechtstreeks op Disney+, maar die zal in het standaardabonnement inbegrepen zijn.


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…