Waarom de maker van ‘Glass Onion: A Knives Out Mystery’ de titel van zijn film haat

Glass Onion: A Knives Out Mystery is op dit moment met voorsprong de populairste film op Netflix. De whodunit van regisseur en scenarist Rian Jonhson lokt gemengde reacties uit, maar weet toch heel wat kijkers voor zich te winnen. En toch is Johnson met één iets niet tevreden van zijn film … namelijk de titel.

Rian Johnson bedacht het verhaal van Knives Out al in 2005 en besloot in 2012 dat het goed genoeg was om er een film van te maken. Door andere verplichtingen – zoals Star Wars: The Last Jedi – zou het uiteindelijk nog tot 2018 duren voor de eerste film uit de reeks uitkwam.

Die bleek meteen een groot succes waarop Netflix in maart 2021 besloot de rechten voor twee losstaande sequels te kopen. Met hun hallucinante bod van 469 miljoen dollar (441 miljoen euro) haalden ze het toen van Amazon en Apple, die ook interesse toonden. Johnson, hoofdrolspeler Daniel Craig en producer Ram Bergman zouden elk 100 miljoen dollar (94 miljoen euro) krijgen voor de twee aankomende Netflixfilms samen.

Glass Onion

Dat alles zorgde ervoor dat we sinds vorige week vrijdag eindelijk kunnen kijken naar Glass Onion: A Knives Out Mystery op Netflix. Detective Benoit Blanc (Daniel Craig) keert daarbij als enige personage uit Knives Out terug. Deze keer moet hij een moord oplossen op een luxueus privé-eiland.

Het verhaal van Glann Onion: A Knives Out Mystery staat dus op zich volledig los van de voorganger. En dat had Rian Johnson ook graag weerspiegeld zien worden in de naam van de film. “Ik wilde echt dat het iets losstaand was. Eerlijk gezegd ben ik kwaad dat we A Knives Out Mystery in de titel hebben. Snap je? Ik wou dat de film gewoon Glass Onion heette. Ik snap het wel, en ik wil dat iedereen die de eerste film leuk vond, weet dat dit de volgende in de serie is. Maar wat mij ook aanspreekt, is dat het elke keer een nieuw soort verhaal is. Maar er is uiteraard een enorme vraag naar filmseries”, legt hij uit in een interview met The Atlantic.

Meer
Lees meer...