Het is deze maand Pride Month, de maand waarin extra aandacht besteed wordt aan de LGBTQ+-gemeenschap. En de hamburgerketen Burger King wilde dat vieren met een aangepaste advertentie. Maar die valt niet in goede aarde.
De advertentie die de Oostenrijkse tak van Burger King lanceerde voor Pride Month krijgt gemengde reacties. Hoewel de fastfoodketen als doel had om een positieve boodschap te verspreiden, vinden velen het misplaatst.
“Time to be proud”
Burger King Oostenrijk deelde op 1 juni, de eerste dag van Pride Month, de nieuwe advertentie. Daarin zijn twee hamburgers te zien. De ene heeft twee keer de onderkant van het broodje, de andere twee keer de bovenkant van het broodje. Bij de foto van de twee burgers staat de boodschap “Time to be proud“.
Hoewel Burger King waarschijnlijk een positieve boodschap wilde verspreiden, krijgt de advertentie vooral negatieve commentaar. Veel mensen geven aan dat het gebruik van “top” en “bottom” broodjes fout overkomt en dat de advertentie in z’n geheel niets bijdraagt voor de LGBTQ+-gemeenschap. “Ze zouden beter geld doneren aan instellingen die zich inzetten voor de LGBTQ+-gemeenschap, dan geld te verspillen aan dit soort advertenties”, klinkt het zo in verschillende reacties. Toch zijn er ook enkele reacties van mensen die wel kunnen lachen met de advertentie en er een leuke knipoog in zien.
Nah I'm part of the LGBTQIA community but what is this? Why can't these companies just donate to LGBTQIA charities and maybe educate people on LGBT history? Because that'll do the community good
— SLAYING AND BEING ASEXUAL AROMANTIC (@Abigailsannn) June 3, 2022
Two bottoms? Two tops? What are these gay burgers supposed to be doing?
— grant mooney. (@grantmooney) June 3, 2022