Febelfin en itsme waarschuwen voor nieuwe golf oplichting via ‘social engineering’ tijdens zomermaanden

De bankenfederatie Febelfin en identiteitsapp itsme trekken aan de alarmbel: oplichters slaan deze zomer opnieuw genadeloos toe met ‘social engineering’. Daarbij manipuleren criminelen hun slachtoffers om vertrouwelijke informatie en geld los te krijgen.

Volgens Febelfin en itsme worden oplichters almaar slimmer in hun aanpak. Ze maken steeds vaker gebruik van psychologische manipulatie, beter bekend als ‘social engineering’.

“Steeds meer mensen worden het slachtoffer van online fraude waarbij ze worden overtuigd om een actie te bevestigen die ze niet zelf hebben opgestart”, klinkt het. “Daarom willen we iedereen sensibiliseren, zeker nu veel mensen op reis vertrekken.”

Zo gaan fraudeurs te werk

De werkwijze van deze oplichters is doordacht en gestructureerd. Net als bij phishing doen ze zich voor als betrouwbare instanties zoals je bank, de overheid of Card Stop. De criminelen nemen contact op via telefoon, sms of e-mail en melden dat er een dringend probleem is, zoals verdachte transacties of een geblokkeerde rekening.

Vaak vraagt de oplichter om je identiteit te bevestigen via itsme. Daarbij wordt je gevraagd om een actie goed te keuren in de itsme-app. Wat je op het scherm te zien krijgt, komt echter niet overeen met wat de oplichter beweert.

“In werkelijkheid valideert het slachtoffer een transactie die de fraudeur zelf heeft opgestart, vaak een geldoverschrijving”, waarschuwt Febelfin. De oplichters maken de situatie bovendien extra geloofwaardig door stress te zaaien. Ze spelen bijvoorbeeld in op vakantieperiodes, wanneer mensen sneller afgeleid of minder waakzaam zijn.

Zo bescherm je jezelf tegen deze oplichting

Febelfin en itsme geven enkele tips om niet in de val te trappen:

  • Keur nooit een actie goed die je niet zelf hebt gestart. Krijg je een onverwacht verzoek via itsme? Weiger het meteen.
  • Laat je niet opjagen. Lees altijd aandachtig wat er op het scherm verschijnt. Controleer de naam van de dienst, de gevraagde actie en het bedrag. Als iets verdacht lijkt, weiger dan de actie.
  • Wees alert bij alarmerende berichten of telefoontjes. Je bank, itsme of Card Stop zullen je nooit vragen om via itsme een zogenaamd dringend probleem op te lossen.
Meer
Lees meer...