Minder eiwitten eten kan je leven verlengen, blijkt uit onderzoek

Matt Bennett on Unsplash " data-lazy="false">

In het kort

  • Minder eiwitten eten vermindert het risico op ouderdomsziekten.
  • Minder eiwitten zet autofagie in gang, waardoor beschadigde cellen worden afgebroken en veroudering wordt vertraagd.
  • Je persoonlijke activiteitsniveau bepaalt hoeveel eiwitten je nodig hebt.

Hoewel eiwitrijke eetpatronen enorm in populariteit zijn gestegen, wijzen nieuwe bevindingen erop dat het beperken van je eiwitinname juist kan bijdragen aan een langer en gezonder leven. Een uitgebreide analyse van meer dan 300 wetenschappelijke artikelen door experts van de Universiteit van Wisconsin–Madison suggereert dat het verlagen van je eiwitinname de kans op het ontwikkelen van verschillende ouderdomsgerelateerde aandoeningen kan verminderen, waaronder bepaalde vormen van kanker en diabetes.

Het moderne eiwitoverschot

Hoofdonderzoeker Dudley Lamming wijst erop dat eiwitten weliswaar essentieel zijn voor spierherstel en -groei na het sporten, maar dat de moderne levensstijl grotendeels inactief is. Daardoor krijgen heel veel mensen veel meer eiwitten binnen dan hun lichaam daadwerkelijk nodig heeft.

Uit de bevindingen blijkt dat minder eiwitten eten je stofwisseling verbetert door vetweefsel te verminderen, je energieverbruik te verhogen en je glucosespiegel stabiel te houden. Deze verbetering in insulinegevoeligheid en vetverlies werd zowel bij mensen als bij dieren waargenomen, zelfs als de totale calorie-inname hoog bleef. Deze voordelen hangen samen met het hormoon FGF21, dat bij een eiwitbeperking toeneemt om je stofwisseling en energie-efficiëntie te optimaliseren.

Celvernieuwing door autofagie

Bovendien zet het beperken van eiwitten autofagie in gang, een celreinigingsproces waarbij je lichaam beschadigde eiwitten en bestanddelen verwijdert. Dit interne recyclingsysteem helpt je cellen jong te houden en kan mogelijk biologische veroudering vertragen.

Deze voedingsaanpak is echter niet voor iedereen geschikt. Deskundigen waarschuwen tegen eiwitbeperking bij kinderen in de groeifase, zwangere vrouwen, mensen die herstellen van een grote operatie of een ernstig trauma, en ouderen die gevoelig zijn voor spierafbraak.

Op weg naar gepersonaliseerde voeding

Hoewel wereldwijde gezondheidsorganisaties zoals de WHO en de EFSA een dagelijkse basisnorm van 0,83 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht aanbevelen, pleiten de auteurs van het onderzoek voor meer op maat gemaakte voedingsrichtlijnen.

Ze stellen voor dat toekomstige aanbevelingen gebaseerd moeten zijn op de specifieke gezondheidsbehoeften en het activiteitenniveau van een individu, in plaats van op een standaardmaatregel die voor iedereen hetzelfde is, aangezien veel mensen momenteel hun biologische behoeften al overschrijden.

Schrijf je hieronder in voor onze GRATIS nieuwsbrief

Voeg newsmonekey.be toe als preferred source op Google
Meer
Lees meer...
301 Moved Permanently

301 Moved Permanently


nginx/1.24.0 (Ubuntu)