ASOS start modecampagne met ‘imperfecte modellen’ en Twitter is helemaal fan

De online kledingketen Asos krijgt opnieuw veel lof voor het gebruiken van ongeretoucheerde modellen. De website laat zien dat het gebruiken van ‘echte’ modellen met hun imperfecties perfect kan zijn om kleding te promoten. Eerder waren er al campagnes met rolstoelmodellen en vrouwen met grotere borsten.

In een tijd van onmogelijke schoonheidsstandaarden, kan het scrollen door onze Instagramfeed soms een onzeker gevoel geven. Maar kledingketens zoals Asos brengen hier gelukkig eens afwisseling in door ongeretoucheerde modellen te gebruiken.

Body positivity

Zoals elke vrouw, die ooit eens online heeft gekocht, is het soms vrij moeilijk om te beoordelen hoe een kledingstuk op je lichaam gaat vallen als alle modellen heel dun en perfect gefilterd zijn. Door het gebruiken van verschillende modellen is dit veel gemakkelijker. Anderzijds zijn we natuurlijk helemaal fan van de body positivity die merken steeds vaker promoten. Of dat nu gaat over een lingeriecampagne van M&S met oudere vrouwen die trots hun lichaam tonen of een model met een spleet tussen haar tanden van Primark, die pronkt met haar gebit.

Diversiteit

Toch gaat Asos nog een stapje verder. Want het gaat niet enkel over het gebruiken van diverse modellen en verschillende etniciteiten. Maar waar de kledingketen ook in slaagt, is het stilaan afbouwen van die eeuwige filter, die er soms voor zorgen dat vrouwen een totaal onrealistisch beeld hebben van de perfecte mensen. Asos geeft een duidelijke boodschap: we moeten onze imperfecties vieren. Waarom niet trots zijn op onze vetrolletjes, littekens, cellulitus of zichtbare aderen? Want niemand is volledig perfect en bij deze blijft de online shoppingdienst vanaf nu ook weg van photoshop.

Gesponsorde artikelen