‘Doctor Strange in the Multiverse of Madness’ heeft goed openingsweekend, maar matige recensies volgen elkaar op

Doctor Strange in the Multiverse of Madness kent een dubbelzinnige start. De film is bij ons sinds vorige woensdag, 4 mei 2022, in de bioscoop te zien en zorgt voor heel wat uiteenlopende reacties. Ook heel wat recensies zijn het niet met elkaar eens. Maar toch kon de film op een degelijk eerste weekend rekenen.

De nieuwe Doctor Strange-film ging, volgens velen, de nieuwe Avengers: Endgame worden. Iedereen verwachtte spanning, sensatie en vooral heel wat cameo’s. Maar na het eerste weekend lijken ook heel wat fans niet zo blij te zijn met hoe de film er uiteindelijk uitzag. Ook recensenten reageren dubbel op het nieuwste Marvelproject. Volgens velen is het te chaotisch. Ondanks dat behaalt de film toch een mooie openingsscore aan de box office.

Openingsweekend

Bij ons is de film Doctor Strange in the Multiverse of Madness sinds 4 mei te zien in de bioscoop. In sommige andere landen was dat pas sinds 6 mei. Dat betekent dat de film er net zijn eerste weekend heeft opzitten, en dat verliep alleszins al niet teleurstellend. De nieuwe Doctor Strange zou namelijk wereldwijd al 450 miljoen dollar (428 miljoen euro) hebben opgebracht.

Daarmee staat het op de vierde plaats van best scorende Marvelfilms. Enkel Avengers: Endgame, Avengers: Infinity War en Spider-Man: No Way Home deden beter. De landen waar de film al het meest heeft opgebracht zijn de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Mexico en Zuid-Korea. Hoe goed de film hier in België scoort, is niet exact geweten. In China en Rusland is nog geen releasedatum bekend, en ook in Saoedi-Arabië is de film niet te zien.

Recensies

(Pas op: deze alinea kan lichte spoilers bevatten)

Ondanks de degelijke openingscijfers, blijkt de film voor heel wat mensen een teleurstelling. De maanden voor de release dachten heel wat fans dat ze een resem aan bekende gezichten te zien gingen krijgen. Maar die waren uiteindelijk niet in de film te zien.

Daardoor reageerden heel wat mensen al meteen teleurgesteld. Maar daar bleef het niet bij, want ook het script kreeg heel wat kritiek. Volgens een aantal recensenten is het verhaal te chaotisch en wordt alles gered door de regie van Sam Raimi. Die opinie vertaalt zich ook naar de score van Doctor Strange in the Multiverse of Madness op Rotten Tomatoes. Daar behaalt de film een score van 75 procent op de Tomatometer. Maar in de recensies wordt duidelijk dat dat vooral door de regiekeuzes van Raimi komt.

Bekijk de trailer van Doctor Strange in the Multiverse of Madness hier: