Eurovisiesongfestival 2023 had 162 miljoen kijkers

Het 67ste Eurovisiesongfestival in Liverpool bereikte over de drie shows samen 162 miljoen kijkers in een totaal van 38 landen waar zo’n kijkcijfers zijn bijgehouden. Dat heeft de European Broadcasting Union (EBU) bekendgemaakt. Daarmee doet het Songfestival ongeveer even goed als vorig jaar.

Het Eurovisiesongfestival kan dit jaar in heel wat grote markten zeer mooie kijkcijfers voorleggen. Het In het Verenigd Koninkrijk, dit jaar gastland door de oorlog in Oekraïne, keken tijdens de Grote Finale gemiddeld maar liefst 9,9 miljoen mensen naar de show. Dat is 12 procent meer dan het jaar ervoor en het meeste van alle landen.

Bijna 10 miljoen kijkers in UK

Duitsland staat daarbij op de tweede plaats met 7,4 miljoen kijkers, 14 procent meer dan in 2022. Onze oosterburen hadden duidelijk goede hoop dat Lord of the Lost dit jaar beter ging presteren dan hun laatste plaats van het jaar ervoor. Dat bleek echter ijdele hoop, want opnieuw werd Duitsland laatste. Ook Frankrijk deed 10 procent beter dan vorig jaar met een gemiddelde van 3,5 miljoen kijkers.

Ook in Oostenrijk en Slovenië kende het Songfestival een enorme revival bij de televisiekijkers. Ze noteerden dit jaar namelijk respectievelijk dubbel en driedubbel zoveel kijkers als vorig jaar.

Scandinavië

In Zweden zagen 2,3 miljoen Zweedse mensen hoe Loreen voor de tweede keer het Eurovisiesongfestival won. Schaduwfavoriet Finland, dat uiteindelijk tweede werd met Käärijä, kan zelfs de beste cijfers voorleggen sinds 2007, toen ze zelf gastland waren. Gemiddeld gaat het tijdens de finale om 1,7 miljoen kijkers, ofwel 71 procent meer dan het jaar ervoor.

In Zweden en Finland keken respectievelijk 82,3 en 85,6 procent van de televisiekijkers naar het Eurovisiesongfestival. Daarmee bewijzen beide landen opnieuw hoe zot ze zijn van het Songfestival. Enkel in Noorwegen (87,8 procent) en het ongenaakbare IJsland blijkt de wedstrijd nog populairder. In IJsland ging het zelfs om maar liefst 98,7 procent.

Het Eurovisiesongfestival bereikte in 13 markten meer dan 50 procent van de televisiemarkt. Daarbij hoort ook Vlaanderen, net als Armenië, Cyprus, Kroatië, Estland, Israël, Litouwen, Slovenië en het Verenigd Koninkrijk. Over alle landen heen kende de Grote Finale een gemiddeld marktaandeel van 40,9 procent. Dat is meer dan dubbel zoveel dan wat de zenders normaal op dat moment behalen.

Meer
Lees meer...