Kotsende eenhoorns moeten jongeren van de sigaret én de waterpijp houden

Een nieuwe Amerikaanse antirookcampagne, die gelanceerd wordt op de MTV Video Music Awards, wil meer dan ooit de jongeren van vandaag aanspreken. In plaats van een prekerige vinger op te steken die “dat mag niet” roept, trekken ze veeleer de entertainende kaart. Kotsende eenhoorns, YouTube- en Vine-sterren proberen occasioneel rokersgedrag bij jongeren een halt toe te roepen.

Roken verliest de laatste jaren steeds meer aan populariteit. Maar veel jongeren roken wel “af en toe”, deels omdat ze denken dat dit geen kwaad kan. De waarheid is echter dat ook dat rookgedrag schadelijk is en dat veel jongeren die ermee beginnen vier jaar later nog steeds bezig zijn.

De campagne wil ook waarschuwen voor het roken van waterpijp, ook gekend als ‘shisha’ of ‘hookah’. In tegenstelling tot wat vele jongeren denken is de rook van zo’n pijp minstens even schadelijk als sigarettenrook. Eén uur waterpijp staat gelijk aan het roken van 100 tot 200 sigaretten.

De boodschap blijft dus: begin er niet mee. Maar al die waarschuwingen terzijde is het ook gewoon een leuk filmpje!

Als je wil stoppen met roken kan je altijd terecht bij Tabakstop.
Meer
Lees meer...