In het kort
- De prijs van pistachenoten klom van 7,95 dollar (7 euro) naar 10,30 (9 euro) dollar per pond (0,45 kg), gedreven door de sterke vraag.
- De verkoop van chocoladerepen van het merk FIX steeg nadat het viraal ging op TikTok.
Een luxe chocoladereep uit de Emiraten is uitgegroeid tot een wereldwijde sensatie dankzij een virale TikTok-video, wat heeft geleid tot stijgende prijzen van pistachenoten en tekorten. De originele video werd meer dan 120 miljoen keer bekeken.
De in 2021 gelanceerde Can’t Get Knafeh of It reep van het merk FIX werd eind 2023 immens populair. De chocoladereep is gemaakt met melkchocolade, pistachecrème en versnipperd kataifi-deeg.
Economische impact
De ongekende vraag inspireerde andere zoetwarenmerken, zoals Lindt, Läderach en zelfs supermarktketens, om hun eigen lekkernijen met pistachesmaak te ontwikkelen.
De sterke stijging van de vraag heeft grote invloed gehad op de pistacheprijzen, die binnen een jaar zijn gestegen van 7,95 dollar (7 euro) naar 10,30 dollar (9 euro) per pond (0,45 kg). Deze prijsstijging wordt versterkt door een kleinere Amerikaanse oogst in 2023, waardoor de beschikbaarheid van hoogwaardige, gepelde pistachenoten voor zoetwarenproductie beperkt is.
De virale trend heeft enorme druk uitgeoefend op de toch al gespannen toeleveringsketen van pistachenoten. Notenhandelaren melden dat de industrie kampt met ernstige tekorten. Zeker nu grote chocoladeproducenten zich in allerlei bochten wringen om voldoende pistachenoten te bemachtigen en mee te liften op het virale succes.
Als reactie heeft Iran, ’s werelds op één na grootste leverancier van pistachenoten, zijn export naar de VAE in slechts zes maanden met 40 procent verhoogd.
Invloed van TikTok
Dit fenomeen onderstreept de groeiende invloed van TikTok op consumentengedrag en markttrends, vooral onder jongeren, jonge volwassenen en digitale consumenten wereldwijd. Eén enkele virale post kan de wereldwijde vraag naar een product drastisch beïnvloeden en markten vrijwel onmiddellijk in beweging zetten.