Left Right
scrollTop top

‘Squid Game’ zorgt voor ongeziene stijging aandelen Zuid-Koreaanse mediabedrijven


Squid Game
© Netflix

De nieuwste Netflixrage komt uit Zuid-Korea en heet Squid Game. De reeks groeide in sneltempo uit tot een van de grootste successen van de streamingdienst en dat succes blijft niet enkel op Netflix. Ook op de beurzen is het succes van de reeks onmiskenbaar.

Helemaal bovenaan de wereldwijde Netflixtop 10 staat nu al enkele dagen een Zuid-Koreaanse reeks. Squid Game is een bloedstollende reeks die bij momenten luguber wordt, maar dat houdt de miljoenen kijkers niet tegen.

Squid Game

In Squid Game strijden 456 deelnemers voor een prijs van 45,6 miljard won (zo’n 33 miljoen euro). De opdracht is simpel: win eenvoudige kinderspelletjes. Maar daarbij staat hun leven op het spel.

De deelnemers van Squid Game zijn mensen die het geld allemaal kunnen gebruiken en daarom dus ook hun leven op het spel willen zetten. Daardoor zit er ook een emotionele laag in de reeks, waarbij we te weten komen waarom de deelnemers zo ver willen gaan om het geld te winnen.

Beurzen

Het verhaal klinkt luguber, maar is duidelijk intrigerend. Zo voorspelt Netflix nu al dat Squid Game mogelijk hun populairste titel ooit wordt. En dat uit zich ook op de beurs. Zo weet Bloomberg dat Bucket Studio Co., het agentschap van hoofdrolspeler Lee Jung-jae, z’n aandelen zag stijgen met maar liefst 70 procent sinds Squid Game verscheen. Daarnaast steeg ook het aandeel van Showbox Corporation, waarvan de producent van de reeks deel uitmaakt, met 50 procent.

Maar niet enkel de bedrijven die rechtstreeks verbonden zijn aan de reeks profiteren van het succes ervan. Ook andere Zuid-Koreaanse mediabedrijven zagen de afgelopen dagen de waarde van hun aandelen stijgen.

Zuid-Koreaanse media

Zuid-Korea is zich de laatste jaren steeds meer aan het opwerken naar een entertainmentland om rekening mee te houden. Zo zijn Koreaanse popgroepen als BTS en Blackpink steeds meer aan populariteit aan het winnen en zijn hun nummers ook in ons land steeds vaker te horen op de radio.

Maar het duidelijkste voorbeeld van de kwaliteit van de Zuid-Koreaanse entertainmentindustrie was zonder twijfel de Oscar voor Beste film die in 2020 naar het Zuid-Koreaanse Parasite ging. De film van regisseur Bong Joon-ho zette Zuid-Korea duidelijk op de internationale kaart en dat is ook Netflix niet ontgaan.

Netflix liet eerder dit jaar al weten dat het de komende jaren zo’n 750 miljoen dollar zou investeren in Zuid-Koreaanse films en series. En dat immense bedrag lijkt dus nu al z’n vruchten af te werpen.

Bekijk hier de trailer voor Squid Game:

Zoek je nog iets anders om te bekijken? Ga dan zeker eens naar onze lijst met de 50 beste series op Netflix.


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…