TikTok bereikt mijlpaal: consument heeft al 10 miljard dollar uitgegeven aan de app

De Chinese filmpjesapp TikTok bereikt een bijzondere mijlpaal. Gebruikers hebben al 10 miljard dollar uitgegeven bij het gebruik van de app. Daarmee is TikTok de eerste niet-gamingapp dat daarin slaagt, en ligt het op koers om in 2024 de best verdienende mobiele app te worden.

Waarom is dit belangrijk?

TikTok groeide van muziek-app musical.ly uit naar het favoriete sociale medium-platform van jongeren. Daardoor groeiden ook de bezorgdheden rond cyberveiligheid en mentaal welzijn. Tegelijk leverde de app megawinsten op voor moederbedrijf ByteDance.

In het nieuws: TikTok is de eerste niet-gamingapp die er in slaagt om de kaap van 10 miljard dollar aan opbrengsten te ronden.

  • Uit gegevens van data.ai, een website die info over het gebruik van apps opslaat, blijkt dat TikTok van zijn gebruikers al 10 miljard dollar aan opbrengsten mocht ontvangen.
  • Daarmee is het de eerste niet-gamingapp die daarin slaagt. De apps die TikTok voorgingen, zijn Candy Crush Saga (meer dan 12 miljard dollar aan opbrengsten), Honor of Kings (11 miljard dollar), Monster Strike (10,6 miljard dollar) en Clash of Clans (10,2 miljard dollar).
  • Opvallend daarbij is het verdienmodel van TikTok: de app is gratis te gebruiken, maar gebruikers kunnen hun favoriete videomakers steunen met virtuele cadeautjes. Deze content creators kunnen die cadeautjes vervolgens omruilen voor echt geld, dat op hun rekening komt.
  • Om die cadeautjes te kopen, heb je virtuele muntjes nodig. Die zijn dan weer te koop in de app met echt geld, een zogenaamde in-app purchase (IAP). Gebruikers geven dus massaal geld uit aan virtuele cadeaus voor hun favoriete content creators.
    • In 2023 was een bundel van 1.321 muntjes voor 19,99 dollar het populairst. De bundel maakte ongeveer een kwart uit van de jaaropbrengst.
  • Virtueel geld aankopen met echt geld is vooral een bekend verdienmodel bij gamingapps, vandaar dat de vier gamingapps eerder die mijlpaal haalden dan TikTok. Voor een socialmediaplatform wordt het amper ingezet op een dergelijke manier.

TikTok zal nog meer groeien in 2024

Vooruitblik: TikTok kan volgend jaar aan kop van de lijst komen.

  • Volgens data.ai zal TikTok volgend jaar verder blijven doorgroeien. De app haalt volgens de prognose volgend jaar 15 miljard dollar aan inkomsten van in-app purchases binnen.
  • Daarmee haalt het dus met gemak de gamingapps in. TikTok zou op die manier de meest lucratieve app ter wereld worden.
  • Daarnaast haalt TikTok geld uit reclame-inkomsten via advertenties en heeft het onlangs een webshop geopend. De eigenlijke inkomsten van moederbedrijf ByteDance liggen dus nog hoger.

Consumenten spenderen meer dan 11 miljoen dollar per dag door fooien te geven aan hun favoriete videomakers. TikTokers zullen naar verwachting tegen het einde van 2024 elke maand 40 uur in de app doorbrengen, een stijging van 22 procent ten opzichte van 2023.Lexi Sydow, Hoofd Inzicht bij data.ai

Uitgezoomd: Tinder en YouTube zitten TikTok achterna, maar niemand komt in de buurt.

  • Volgens de verzamelde info van data.ai komen twee andere apps dicht in de buurt van TikTok. Zowel Tinder als YouTube klimmen naar de mythische 10 miljard dollar aan consumentenuitgaven, maar komen tussen de 2 en 3 miljard dollar tekort.
    • De datingapp Tinder biedt in-apppurchases aan door middel van premiumabonnementen waarmee je sneller een date zou scoren.
    • YouTube heeft eenzelfde soort systeem als TikTok. Het direct ondersteunen van videomakers is mogelijk via het geven van fooien.

Opgemerkt: TikToks evolutie van muziekplatform naar videoplatform en volwaardig sociaal medium doet wonderen voor het bedrijf. Andere sociale media-platformen zoals Facebook, Instagram en vooral X hebben moeite met gebruikers te laten betalen voor bijkomende diensten of premium-abonnementen.

Meer
Lees meer...