Werkgevers geven vaker geschenken aan personeel nu loonsverhogingen uitblijven

Door het stilvallen van klassieke loonopslagen kiezen bedrijven massaal voor creatieve alternatieven om hun personeel te belonen. Personeelsgeschenken zitten in de lift, blijkt uit nieuwe cijfers van de Gentse start-up Kadonation.

Belgische werkgevers mogen de komende jaren geen loonsverhogingen geven bovenop de index, en ook sommige extralegale voordelen, zoals ecocheques, verdwijnen. Dat zorgt voor een duidelijke trend: bedrijven zoeken naar andere manieren om hun medewerkers te waarderen. Eén van die manieren is het geven van personeelsgeschenken.

Uit onderzoek van Kadonation, een Gentse scale-up die bedrijven ondersteunt met attentiebeleid, blijkt dat het aantal ondernemingen dat in het eerste kwartaal van 2025 geschenken gaf aan werknemers met 24 procent is gestegen ten opzichte van een jaar eerder.

Kleine attentie, groot effect

De groei zit vooral in geschenken die bedoeld zijn als bedanking. Volgens Kadonation kregen vorig jaar meer dan 300.000 Belgische en Nederlandse werknemers een attentie via hun platform. “Het valt echt op dat bedrijven de laatste maanden extra aandacht besteden aan de prestaties van hun medewerkers”, zegt Jelle Van Roosbroeck, medeoprichter van Kadonation.

“Een slimme attentie hoeft geen fortuin te kosten om veel impact te maken. Zeker nu loonsverhogingen minder vanzelfsprekend zijn, zetten werkgevers steeds vaker in op kleine, doordachte momenten van waardering om hun teams betrokken en gemotiveerd te houden.”

Thematische geschenken

Niet alleen klassieke bedankjes doen het goed. Werkgevers grijpen steeds vaker naar themadagen en speciale gelegenheden om personeel in de bloemetjes te zetten. “Dagen zoals Complimentendag of de Dag van de Medewerker waren dit jaar groter dan ooit. Elk van die dagen kende een groei met dubbele cijfers tegenover 2024”, zegt Van Roosbroeck.

Ook verjaardagen krijgen meer aandacht. Werkgevers geven vaker een gepersonaliseerde attentie om medewerkers een extra gevoel van waardering te geven.

Pasen en Suikerfeest

Een andere opvallende trend: Pasen maakt een comeback, al krijgt het feest wel een andere invulling. Bij Kadonation steeg het aantal paasgerelateerde geschenken dit jaar met 27 procent. “In de periode rond Pasen kiezen steeds meer werkgevers voor een geschenk met een brede, neutrale insteek, die meer de lentevibes heeft dan het katholieke Pasen”, aldus Van Roosbroeck.

Populaire keuzes zijn chocolade, bloemen of bloembollen. “Inclusiviteit blijft in ons land aan belang winnen: ook het Suikerfeest staat nu vast op de agenda van veel bedrijven”, besluit hij.

Meer
Lees meer...