Indien je de Netflixfilm Red Notice met Gal Godot, Dwayne ‘The Rock’ Johnson en Ryan Reynolds nog niet hebt gezien, dan willen we je alvast waarschuwen voor eventuele spoilers. Deze actiekomedie scoorde het hoogste aantal kijkers op de eerste dag van zijn release en heeft dus alles in zich om een echte kaskraker te worden. Mogen we dan al stiekem beginnen hopen op een sequel en komt er wel degelijk een Red Notice 2?
Red Notice is de eerste grote blockbuster van Netflix en heeft A-listers Ryan Reynolds, Gal Gadot en Dwayne Johnson in de hoofdrollen en dat op zich is al een recept voor succes. Zou ook maar jammer zijn als dat niet zo was, vanwege de grote sommen gespendeerd aan de productie ervan. De actiekomedie schreef namelijk al geschiedenis als de duurste Netflixfilm ooit gemaakt.
Red Notice
De film volgt agent John Hartley (Johnson) en twee bekwame kunstdieven genaamd The Bishop (Gadot) en Nolan Booth (Reynolds), die de drie eieren van onschatbare waarde van Cleopatra proberen te bemachtigen. Na een onverwachte wending (waarover hieronder meer), komt het verhaal tot een einde met het disfunctionele eiervangerstrio dat zich klaarmaakt voor een geheel nieuwe overval. Maar hoe of wat, daar zou een sequel wel het antwoord op kunnen geven.
Red Notice 2
De film eindigt met de verhalende premisse van een sequel: de drie helden, die ooit tegenover elkaar stonden, verenigen zich voor een nieuwe uitdaging om alle overvallen te evenaren. Het is een drie-dieven-opdracht met de belofte om dubbel zoveel betaald te worden, klinkt het voorstel van Booth (Reynolds). Achter hen aan: een fictieve tak van Interpol die slim genoeg is om de bekende voortvluchtigen op te sporen, maar uiteindelijk dom genoeg is om ze nooit op te pakken. Het trio duikt op in Parijs, waar vermoedelijk hun volgende klus wacht. En dat lijkt ook meteen het mogelijke decor te zijn voor het vervolg. In het laatste shot zien we het wereldbekende Louvre op de achtergrond, wat betekent dat hun volgende overval nog meer kunst en onbetaalbaar antiek zou kunnen betreffen.
Een groot deel van het budget, naar verluidt zo’n 200 miljoen dollar (ongeveer 178 miljoen euro), ging naar de drie sterren van de film. Johnson, die ook een producent is van de film met zijn bedrijf, Seven Buck Productions, haalde zo’n 30 miljoen dollar (ongeveer 26,5 miljoen euro) binnen. Coacteurs Ryan Reynolds en Gal Gadot verdienden elk ongeveer 20 miljoen dollar (zo’n 18 miljoen euro). En Red Notice lijkt op het eerste zicht zijn prijskaartje wel waard, want de film staat momenteel op Netflix’ felbegeerde eerste plaats. In zijn eerste weekend werd het ook de meest bekeken film van Netflix aller tijden. Dat succes is ongetwijfeld ook een serieuze stimulans voor de streamingdienst om een vervolg te tekenen.
Red Notice is misschien voorbestemd om zich ook aan te sluiten bij enkele eerdere A-list actiesterrenfilms van Netflix, zoals The Old Guard met Charlize Theron en onze eigen Matthias Schoenaerts (die officieel een vervolg krijgt) en Extraction met Chris Hemsworth (waarvan ook een vervolg bevestigd is).
Wat zegt de cast en crew?
Indien er een tweede film zou komen, dan doet de sterrencast alvast zeker mee. In een antwoord op de vraag over een mogelijk vervolg zei Gadot tegen Today: “Ik hoop het.” Dat is dus duidelijk, want wie kan er nu neen zeggen tegen nog eens 20 miljoen dollar?
De producent van de blockbuster, Dany Garcia, heeft op de première van de film aan Variety al laten doorschemeren dat Red Notice een “franchise” zou kunnen worden, meldt Men’s Health magazine. “Ik denk dat met Seven Bucks Productions de term franchise gewoon deel uitmaakt van ons gesprek. Maar we zijn ook slim genoeg om te zeggen: ‘Laten we gewoon kijken hoe alles verloopt.'”
Seven Bucks heeft ook een goede track record wat betreft het lanceren van franchises met films zoals Jumanji, Jungle Cruise, en Shazam!. Het is volgens ons dus slechts een kwestie van tijd, vooraleer we een officiële bevestiging krijgen voor Red Notice 2.
#RedNotice producer Dany Garcia weighs in on a possible sequel to the new film: “With Seven Bucks Productions, it’s almost like franchise is just part of our conversation. But we’re also smart enough to say, ‘Let’s see how everything goes.'” https://t.co/M232HP48fJ pic.twitter.com/vb3020YAXm
— Variety (@Variety) November 4, 2021