De wereld is in de ban van de films Barbie en Oppenheimer. Naar beide films werd al een tijdje uitgekeken en nu zijn ze ook gelijktijdig verschenen. Daarbij is Barbie in België zonder twijfel de populairste. De film bracht op minder dan een week tijd al meer dan 180.000 bezoekers naar de cinema.
Vorige week kwam de langverwachte film Barbie in de zalen. Daarin zien we hoe Barbie (Margot Robbie) en Ken (Ryan Gosling) in de echte wereld terechtkomen. Dat gebeurt nadat Barbie ineens begint na te denken over de dood, haar ‘douchewater’ koud aanvoelt en haar hielen de grond raken. Eens in de echte wereld, krijgen ze beiden te maken met een cultuurshock.
In de echte wereld ligt de macht namelijk niet bij de vrouwen, maar is er nog steeds sprake van een echte mannenwereld. Dat idee neemt Ken mee naar Barbieland, waarna alles verandert.
Wereldwijd succes
Bij ons is Barbie sinds woensdag 19 juli te zien, maar in de Verenigde Staten verscheen die pas op vrijdag 21 juli in de bioscoop. Toch bracht de film na nog geen week wereldwijd al 337 miljoen dollar (304 miljoen euro) op. Dat maakten Jeff Goldstein en Andrew Cripps van Warner Bros. zonet bekend. Daarvan komt 155 miljoen dollar uit de Verenigde Staten en 182 miljoen uit andere landen.
“De enorme, overweldigende respons die we hebben gezien, bewijst wat we al langer wisten. Barbie is duidelijk het theaterevenement van de zomer, misschien wel van het jaar”, zegt Goldstein. “De ongelooflijke resultaten die we hebben gezien in alle release markten is niet alleen een bewijs van Greta’s (Gerwig, de regisseur, red.) unieke visie, maar ook van de generatieoverschrijdende impact van Mattels iconische creatie over de hele wereld”, voegt Cripps daaraan toe.
In België bracht de film ondertussen al meer dan 180.000 bezoekers naar de bioscoop. Dat is goed voor een opbrengst van meer dan 1,8 miljoen euro én de beste opening in België dit jaar.