Hernieuwbare vliegtuigbrandstof haalt CO2 uit de lucht

Vliegen op lucht lijkt toekomstmuziek, maar toch zijn er al experimenten bezig die dat mogelijk willen maken. Het Nederlandse bedrijf SkyNRG probeert die technologie nu toegankelijk te maken voor het grote publiek. Het grote nadeel: de kostprijs.

Het bedrijf van Oskar Meijerink, SkyNRG, wil het mogelijk maken om te vliegen op CO2. Het systeem werkt door CO2 uit de lucht te halen om het vervolgens opnieuw te gebruiken als brandstof voor vliegtuigen.

CO2 als brandstof

In een ander deel van dat proces, split elektrolyse water in waterstof en en zuurstof. Het waterstof wordt dan gemixt met de opgevangen CO2. Op die manier kan het omgezet worden in brandstof. Het bedrijf gokt dat het 1.000 liter brandstof per dag kan maken. De energie haalt het bedrijf dan weer uit zonnepanelen. SkyNRG hoopt dat de eerste hernieuwbare brandstof klaar is tegen 2021.

Maar Meijerink benadrukt in een interview met BBC, dat het wel nog even zal duren vooraleer de technologie commercieel interessant wordt. “Het grootste element is de kost. Fossiele brandstoffen voor vliegtuigen zijn vrij goedkoop. CO2 uit de lucht opvangen is een vrij nieuwe technologie, die veel geld kost.”

Maar verschillende bewegingen die opkomen voor het milieu staan vrij sceptisch tegenover die hernieuwbare brandstof. “Natuurlijk klinkt het geweldig. Het lijkt alsof al onze problemen opgelost zijn, maar dat is niet waar. Als je alleen al denkt aan het feit dat je 1.000 liter per dag kan produceren aan hernieuwbare energie, dan is dat niet veel. 1.000 liter wil zeggen dat je een Boeing 747 vijf minuten lang kan laten vliegen”, vertelt Jorien de Lege van Friends of the Earth.

Volgens Joris Melkert, van de universiteit van Delft, komt die hernieuwbare brandstof er zeker. “Het is moeilijk om daar een datum op te plakken. Die energie zal pas succesvol zijn als het mee ingebouwd wordt in de prijs van de vliegtuigtickets. Maar dat wil zeggen dat die tickets duurder worden. Als je in het algemeen kijkt naar transport, dan is luchtvaart het moeilijkste om te veranderen.”

Alternatieve opties

Verschillende vliegtuigmaatschappijen zijn al bezig om de uitstoot van schadelijke stoffen naar beneden te halen. Zo wil de Scandinavische luchtvaartmaatschappij, SAS, vluchten in eigen land op biobrandstof laten vliegen.

De Nederlandse vliegtuigmaatschappij KLM moedigt passagiers aan om andere alternatieven te zoeken, zoals de trein. Laatst maakte het bedrijf namelijk nog bekend dat ze één vlucht per dag tussen Amsterdam en Brussel gaan schrappen.

Maar er is nog een lange weg te gaan om onze mindset aan te passen en de milieuvervuiling tegen te gaan.

Meer
Lees meer...