De meest gestreamde artiest uit 2020 is Bad Bunny. Dat blijkt uit de cijfers die Spotify op de wereld losliet in z’n jaarlijkse overzicht Wrapped. Ook The Weeknd, Drake, Billie Eilish en de overleden rapper Juice WRLD belandden in de lijst van meest gestreamde artiesten.
Het is vandaag 1 december. De laatste maand van 2020 is officieel ingegaan. En dat wil heel wat dingen zeggen. Zo staat er binnen een maand een gloednieuw jaar voor de deur, waarin we hopelijk wat minder zullen opgesloten zitten achter onze eigen voordeur.
Maar een nieuw jaar beginnen zonder op het vorige terug te blikken, kan natuurlijk niet. Dat vinden ze bij Spotify ook. En dus heeft de streamingreus z’n jaaroverzicht van het voorbije muzikale jaar met de wereld gedeeld. Dit is Spotify Wrapped 2020.
Meest gestreamde artiesten
De populairste artiesten op Spotify in 2020 zijn heel divers. De algemene top 5 bestaat wel uitsluitend uit mannen. Helemaal bovenaan dat lijstje vinden we Bad Bunny. Zijn muziek is het voorbije jaar meer dan 8,3 miljard keer gestreamd. De top vijf wordt aangevuld door Drake, J Balvin, de overleden Juice WRLD en The Weeknd.
De jonge Billie Eilish mag zich voor het tweede jaar op rij de meest gestreamde artieste noemen. Taylor Swift volgt op plaats twee, en Ariana Grande mag naar huis met brons. Die drie vrouwen worden gevolgd door Dua Lipa op vier en Halsey op vijf.
Meest gestreamde nummers
- The Weeknd – Blinding Lights
- Tones And I – Dance Monkey
- Roddy Ricch – The Box
- SAINt JHN – Roses (Imanbek Remix)
- Dua Lipa – Don’t Start Now
The Weeknd heeft dus het nummer gemaakt dat het meest gestreamd is in het voorbije jaar. Maar toch is de Canadees voor geen enkele Grammy genomineerd. Dat vind hij zelf ook helemaal niet kunnen. Hij noemde de Recording Academy (die de genomineerden bepaalt) corrupt, en eiste transparantie.
Meest gestreamde albums
- Bad Bunny – ‘YHLQMDLG’
- The Weeknd – ‘After Hours’
- Post Malone – ‘Hollywood’s Bleeding’
- Harry Styles – ‘Fine Lines’
- Dua Lipa – ‘Future Nostalgia’
Streaming trends
Spotify benadrukt dat 2020 een “speciaal jaar” was. Het is dan ook logisch dat we anders zijn gaan streamen. Dat gaat zowel over de manier en de locatie waarop we streamen, als wat we precies beluisteren.
Zo blijkt dat we tijdens een eenzaam jaar veel meer naar playlists in de thema’s nostalgie en van thuis uit werken hebben geluisterd. Bovendien lokten podcasts rond wellness ook heel wat meer luisteraars dan anders.
Ook de manier waarop we streamen, is serieus veranderd. Zo werd in 2020 voor maar liefst 55 procent meer gestreamd vanop een gameconsole. Ook het aantal mensen dat van thuis playlists in elkaar steekt, groeit enorm. Het gaat dan bovendien om playlists die horen bij verschillende huishoudelijke taken, zoals in de tuin werken en poetsen.