Duolingo, in 2011 opgericht door Luis von Ahn en Severin Hacker, is uitgegroeid tot het grootste taalleerplatform ter wereld. Het had eind 2020 meer dan 500 miljoen geregistreerde gebruikers. Door lessen in kleine stukjes te verdelen, heeft het miljoenen gebruikers weten te boeien. Iets volledig anders dan de vaak ontmoedigende taak om een nieuwe taal te leren spreken, schrijven en mogelijk zelfs denken.
Waarom is dit belangrijk?
De groei van Duolingo illustreert een belangrijke verschuiving in hoe mensen nieuwe talen leren, weg van traditionele klaslokalen naar digitale, spel-gebaseerde benaderingen. Deze benadering heeft niet alleen de toegankelijkheid van taalonderwijs vergroot, maar ook een nieuwe standaard gezet voor educatieve technologie, door leren zowel leuk als verslavend te maken.
In het nieuws. Duolingo werd in 2011 gelanceerd met 3,3 miljoen dollar aan financiering van investeerders, waaronder Tim Ferriss en Ashton Kutcher. De app werd in juni 2012 publiek gelanceerd en is sindsdien in populariteit geëxplodeerd.
- Met 83 miljoen actieve gebruikers per maand en meer dan 24 miljoen dagelijkse gebruikers, heeft Duolingo bewezen een effectieve methode te zijn om gebruikers te betrekken bij het leerproces door middel van gamificatie. Onderstaande grafiek van Chartr geeft de stratosferische groei van de app duidelijk weer.
Zoom in. Door gameachtige elementen te integreren, zoals XP-punten, “gems”, en “hearts”, heeft Duolingo een verslavende leerervaring gecreëerd.
- Duolingo’s unieke en soms bizarre marketing op TikTok, met bijna 10 miljoen volgers, onderscheidt het bedrijf van andere merken. Het draagt ook bij aan zijn populariteit.
Zoom out. Duolingo’s succes onderstreept de groeiende rol van technologie in het onderwijs, met name de verschuiving naar mobiele en spel-gebaseerde leerplatformen.
- Ondanks het succes, krijgt Duolingo kritiek vanwege de vereenvoudiging van het taalleerproces en de focus op appengagement boven praktisch nut in real-worldsituaties.
- Duolingo’s aanpak van taalonderwijs door middel van technologie en gamificatie heeft niet alleen de manier waarop mensen nieuwe talen leren getransformeerd, maar ook nieuwe mogelijkheden geopend voor educatieve technologie.