Bridgerton is sinds vorige week terug en dat zullen we geweten hebben. Het derde seizoen kende het beste openingsweekend van de reeks tot nu toe. Het aantal kijkers die in het eerste weekend naar de nieuwe afleveringen keken, is zelfs verdubbeld tegenover het tweede seizoen.
Je kan tegenwoordig niet naast de Bridgerton-hype kijken. Zelfs wie de reeks niet volgt, zal de afgelopen dagen de klassieke versie van Give Me Everything van Pitbull al gehoord hebben. De populariteit van het derde seizoen vertaalt zich ook in de kijkcijfers, want het gaat om het succesvolste seizoen van de reeks tot nu toe.
45,1 miljoen kijkers
In de eerste vier dagen dat het eerste deel van het derde seizoen van Bridgerton op Netflix te vinden is, werd de reeks al door 45,1 miljoen kijkers aangeklikt. Het gaat daarmee om de beste opening van een seizoen van Bridgerton. Het tweede seizoen kwam uit in 2022, toen Netflix nog een ander systeem gebruikte om de kijkcijfers te meten. De streamingdienst keek toen naar het aantal bekeken minuten. In de eerste drie dagen werd seizoen 2 toen 193 miljoen uren bekeken. Wanneer we dat cijfer delen door de 8,5 uur dat de afleveringen samen duurden, komt dat uit met 22,7 miljoen kijkers.
Het derde seizoen kon dus bijna het dubbele aantal kijklustigen trekken. Al moeten we hierbij wel de kanttekening maken dat de cijfers van seizoen 2 gaan over drie dagen en die van seizoen 3 over vier dagen. Maar zelfs dan kunnen we ervan uitgaan dat seizoen 3 een grotere start heeft dan het tweede seizoen. Hoewel er geen exacte cijfers zijn van het eerste seizoen van Bridgerton, liet Netflix in het verleden wel weten dat het tweede seizoen populairder was dan het eerste.
Ook wanneer we kijken naar het aantal kijkuren, spant het derde seizoen de kroon. Hoewel het maar gaat om vier afleveringen, die in totaal 3 uur en 40 minuten duren, wist het eerste deel van het derde seizoen van Bridgerton al 165,2 miljoen kijkuren bij elkaar te sprokkelen. Daarmee komt het dus ook al in de buurt van de 193 miljoen kijkuren van het tweede seizoen, dat in totaal dus meer dan dubbel zolang duurde.
All-time ranking
Door de goede start van het derde seizoen van Bridgerton is de kans groot dat het seizoen uiteindelijk in de algemene top 10 van best bekeken Engelstalige Netflixreeksen zal belanden. De eerste twee seizoenen zijn al te vinden in die top 10. Het eerste seizoen staat daarbij op de vierde plaats met 113,3 miljoen kijkers. Het tweede seizoen is op de negende plaats te vinden met 93,8 miljoen kijkers.
De reden waarom het eerste seizoen het hier wel beter doet dan het tweede, is omdat Netflix voor deze cijfers kijkt naar de eerste 91 dagen dat een nieuwe reeks online staat. Bij het eerste seizoen ontdekten veel mensen Bridgerton pas later. Toen het tweede seizoen verscheen, had de reeks al een trouwe fanbase die natuurlijk meteen begon te kijken toen de nieuwe afleveringen verschenen. Daardoor had seizoen 2 dus een sterker openingsweekend, maar scoorde seizoen 1 beter op langere termijn.
Op dit moment moet het eerste seizoen van Bridgerton enkel DAHMER: Monster: The Jeffrey Dahmer Story, het vierde seizoen van Stranger Things en het eerste seizoen van Wednesday voorlaten. Maar mogelijk kan het derde seizoen dus in de top 3 belanden.