Prestigieuze spionagereeks ‘Citadel’ nu ook officieel vernieuwd voor tweede seizoen

Amazon Prime Video heeft de groots opgezette spionageserie Citadel vernieuwd voor een tweede seizoen. Daarmee bevestigt de streamingdienst zijn ambities om van de peperdure reeks een volledige franchise te maken. Deze week verschijnt op Prime Video de seizoensfinale van het eerste seizoen van Citadel.

Citadel is een van de meest ambitieuze series ooit. De basis van de reeks is een groots opgezette spionageserie in de stijl van Tenet of James Bond met de nodige actiescènes. Daarnaast komen er echter heel wat lokale spin-offs in andere talen. Die bekijken is op zich niet nodig om het verhaal te kunnen volgen, maar helpen je wel om de zeer gelaagde wereld van Citadel beter te begrijpen.

Momenteel zijn de Indiase en Italiaanse spin-offs van Citadel al volop in productie en is er ook een Mexicaanse versie in de maak. Waarschijnlijk komen er later series in nog andere landen. Dat alles zorgt ervoor dat de nieuwe franchise een gigantisch dure gok is van Amazon. Volgens de website Variety is er een budget voorzien van minstens 185 miljoen dollar (174 miljoen euro). Door heel wat reshoots zou de uiteindelijke kost van de reeks zelfs nog veel hoger liggen.

Citadel groot succes op Prime Video

Die gok lijkt voorlopig echter zeer goed uit te pakken. Op 28 april verschenen de eerste twee afleveringen van Citadel op Prime Video en meteen was de reeks een schot in de roos. Officiële cijfers zijn er niet, maar de serie met Priyanka Chopra Jonas en Richard Madden zou voor het beste debuut ooit bij Prime Video hebben gezorgd. Daarmee doet Citadel beter dan het al even prestigieuze The Lord of The Rings: The Rings of Power.

Tweede seizoen

Vrijdag 26 mei verschijnt op Prime Video de zesde en laatste aflevering van het eerste seizoen van Citadel. Maar niet getreurd, want de streamingdienst heeft goed nieuws voor de fans. De reeks is namelijk officieel vernieuwd voor een tweede seizoen, nadat daar eerder al geruchten over waren.

Citadel is een echt wereldwijd fenomeen”, zei Jennifer Salke, baas van Amazon en MGM Studios, in een verklaring aan TVLine. “Ons doel was altijd om een nieuwe franchise te creëren die het internationale publiek van Prime Video zou laten groeien. Deze show heeft een groot aantal nieuwe internationale klanten naar Prime Video gelokt.”

Meer
Lees meer...