Meer dan tien jaar sinds de oorspronkelijke Ice Bucket Challenge, die viraal ging om bewustzijn te creëren voor ALS, is de actie terug. Dit keer richt de challenge zich op het vergroten van de bewustwording rondom mentale gezondheid en het inzamelen van geld voor initiatieven die zich inzetten voor het ondersteunen van mensen met psychische problemen.
Studenten van de University of South Carolina, die via hun club MIND (Mental Illness Needs Discussion) pleiten voor het doorbreken van het stigma rond mentale gezondheid lanceerden de nieuwe versie van de Ice Bucket Challenge. Hun campagne, genaamd de ‘Speak Your Mind Ice Bucket Challenge‘, heeft tot doel zowel bewustzijn te vergroten als geld in te zamelen voor Active Minds, een organisatie die zich richt op jongeren en mentale gezondheidsproblemen.
De challenge heeft binnen enkele weken al meer dan 244.000 dollar (ongeveer 214.250 euro) opgebracht.
Ice Bucket Challenge
Het concept blijft hetzelfde. Deelnemers gooien ijswater over zichzelf, posten hun video online, doen een donatie (of dit is toch de bedoeling) en nomineren anderen om binnen 24 uur hetzelfde te doen. De actie heeft opnieuw succes op sociale media, met onder andere James Charles die deelneemt, maar draagt nu de boodschap over het belang van mentale gezondheid.
Wade Jefferson, oprichter van MIND, benadrukt het belang van het normaliseren van gesprekken over mentale gezondheid. “We willen dat mensen net zo gemakkelijk praten over hun geestelijke gezondheid als over fysieke klachten”, zegt hij in de campagnevideo op Instagram.
In België is de trend er nog niet, al heeft TikTok-contentcreator KassaTicket (Kyano) nu zelf ook een video gedeeld waarin hij deelneemt. “Mentale problemen heb je niet alleen in de Verenigde Staten, het is ook een probleem dat in België en Nederland aangekaart moet worden”, zegt hij. “Het is oké om je niet oké te voelen, het is oké om hulp te zoeken”, benadrukt Kyano.
@kassaticket Laten we het ook hier aan de jongeren duidelijk maken ❤️ @Dio @Steffi Mercie @Selma ♬ origineel geluid – KassaTicket
Challenge voor ALS
De oorspronkelijke Ice Bucket Challenge had als doel geld in te zamelen voor ALS-onderzoek. De actie werd gesteund door beroemdheden als Justin Bieber, Lady Gaga en Taylor Swift, en bracht in enkele weken tijd meer dan 100 miljoen euro op. Dit geld heeft geholpen bij belangrijke onderzoeksdoorbraken.
Tegenwoordig leeft het idee van de Ice Bucket Challenge verder, niet voor ALS, maar voor de strijd tegen mentale gezondheidsproblemen. De kracht van de challenge om wereldwijd aandacht te trekken, blijkt ook nu weer effectief, dit keer voor een van de grootste gezondheidsuitdagingen van onze tijd.