Netflix: Hoe beslist de streamingdienst welke series worden gecanceld?

De laatste tijd komt er heel wat commentaar op de manier van werken bij Netflix. De streamingdienst zorgt elk jaar voor een berg aan nieuwe series, maar daarvan worden er ook veel opnieuw gecanceld. Dat is niet naar de zin van fans die zich daardoor niet meer durven binden aan een reeks. Maar hoe beslist Netflix over welke serie blijft en welke gaat?

Vorige week maakte Netflix bekend dat de serie 1899 geen vervolg zou krijgen. De reeks is de zoveelste in het rijtje na onder andere First KillFate: The Winx SagaThe Midnight Club en Space Force. Zelfs series waarvan al een nieuw seizoen werd beloofd, zijn niet veilig. Zo liet Netflix deze week weten dat het ook niet verdergaat met het tweede seizoen van Inside Job.

Geen tweede kans

Sommige series blijven het vertrouwen van Netflix krijgen, terwijl andere series moeite hebben met overleven. De laatste maanden liet de streamingdienst al meerdere keren weten dat het noodgedwongen de stekker uit series moest trekken. Op die manier kunnen ze het geld in populairdere series steken. Daarvan zijn Stranger Things en Wednesday de beste voorbeelden. Die series zijn allebei al verlengd en vragen heel wat financiële middelen.

Zo werd laatst nog bekendgemaakt dat de cast van Stranger Things opnieuw meer zal verdienen voor het vijfde en laatste seizoen. Om die reden moet Netflix dus streng optreden bij nieuwe projecten.

Hoe wordt het beslist?

Sinds 2020 heeft Netflix meer dan 40 series gecanceld. Hoewel sommige fans denken dat de selectie nogal willekeurig gebeurt, aangezien soms minder populaire series wel worden verlengd en andere niet, lijkt er toch een andere logica achter te zitten. Dat meldt Forbes.

Netflix zou namelijk vooral rekening houden met de completion rate of de voltooiing van de reeks. Als die minder dan 50 procent is, dan heeft de reeks een grote kans om gecanceld te worden. Het uitkijken van een reeks is dus belangrijk om die in leven te houden. Zo zou de reeks Resident Evil maar een completion rate van 45 procent hebben gehad en de nieuwe serie 1899 zelfs maar een rate van 32 procent.

Toch zegt de co-CEO van Netflix, Ted Sarandos, dat ook het buikgevoel blijft meespelen. “Het is 30 procent data en 70 procent buikgevoel”, laat hij aan Forbes weten.

Meer
Lees meer...