Waarom fans van K-popgroep LOONA de comeback van de groep boycotten

Binnenkort brengt de K-popgroep LOONA een nieuw album uit, maar fans staan daar niet voor te springen. Online wordt massaal opgeroepen om het album te boycotten. Dit is waarom fans LOONA, maar vooral het agentschap BlockBerryCreative de rug toe keren.

De K-popgroep LOONA komt op dinsdag 3 januari 2023 met hun nieuwe EP ‘[0]’, maar de verkoopcijfers voor dat album liggen bijzonder laag. En dat is een geplande actie van fans, waarmee ze de leden van hun favoriete groep eigenlijk een hart onder de riem willen steken.

Vertrek Chuu

In november liet het agentschap BlockBerryCreative in een statement weten dat Chuu niet langer deel uitmaakt van de groep LOONA. De zangeres zou uit de groep gezet zijn omdat ze “agressieve taal gebruikte en haar macht tegenover de stafleden misbruikte”. Volgens het agentschap toonde onderzoek aan dat dit het geval was en konden ze niet anders dan het lid uit de groep zetten.

Veel fans geloofden hier echter niets van en vermoedden dat het ontslag van Chuu te maken had met een rechtszaak die de zangeres eerder dit jaar aanspande tegen het agentschap. Daarbij zou ze deels haar gelijk gehaald hebben, waardoor ze slecht behandeld werd door het agentschap en uitgesloten werd van bepaalde activiteiten. Zo ging Chuu eerder dit jaar niet mee op wereldtournee met de rest van de groep. Nieuwe details bevestigen dit.

“Onhoudbaar contract”

Het Zuid-Koreaanse medium Dispatch kreeg toegang tot documenten waarin heel wat meer duidelijk werd. Zo zouden de leden van LOONA werken onder een onhoudbaar contract waardoor ze meer verlies lijden dan geld verdienen. Het contract stelt zo dat 70 procent van de inkomsten die de groep binnenhaalt rechtstreeks naar het agentschap gaat en de overige 30 procent naar de artiesten zelf. Maar wat kosten betreft wordt alles 50-50 gedeeld. Dat heeft dus tot gevolg dat de meisjes in het geval van een status quo meer moeten betalen dan ze binnenhalen en dus verlies maken.

Volgens berekeningen van Dispatch zouden de meisjes daarom elk zo’n 200 miljoen won (euro) schulden hebben bij BlockBerryCreative. Chuu daarentegen heeft geen schulden bij het agentschap. Dat zou het gevolg zijn van de rechtszaak die zij eerder dit jaar aanspande tegen het agentschap. Daardoor kreeg ze meer kansen om solowerk te doen, zoals reclamespotjes en fotoshoots. Daarnaast krijgt Chuu sindsdien ook 70 procent van de inkomsten en gaat 30 procent naar het agentschap. Zo kon ze zo’n 220 miljoen won kon verdienen.

Echte reden vertrek Chuu

Dispatch nam ook contact op met Chuu zelf en kwam zo de echte reden van haar vertrek te weten. De zangeres kreeg een discussie met het agentschap op 9 juni 2022. Tijdens een videogesprek met een fan toonde Chuu toen een kort fragment van de choreografie van een nummer dat nog niet uit was. Het agentschap was hier niet over te spreken en nam contact op met de moeder van Chuu. Chuu stuurde vervolgens een screenshot terug naar het agentschap met de boodschap: “Hahahahahah, gaan jullie je nu echt druk maken over deze spoiler van één seconde?”. Op dat moment maakte Chuu ook duidelijk dat ze geen deel meer wilde uitmaken van de comeback.

Daarnaast laat Chuu ook weten dat ze inderdaad in een strenge toon praatte. Ze deed dat omdat ze anders niet serieus genomen werd. “Ze behandelden me als een klein kind. Ik had het gevoel dat ze op me neerkeken. Ik moest met een strenge toon praten, zodat ze naar me luisterden. Maar ik weet dat ik wel eens over de schreef ben gegaan. Ik ben ook maar eens mens, ik maak fouten.”

Boycot comeback

Kort na het afscheid van Chuu volgde het nieuws dat negen van de overgebleven elf leden van LOONA ook een rechtszaak hadden aangespannen tegen het agentschap. BlockBerryCreative ontkende dat echter en sindsdien is er niets meer over gezegd. Niet veel later volgde wel de aankondiging van een nieuwe comeback van LOONA. Het album ‘[0]’ zal verschijnen op dinsdag 3 januari 2023. En hoewel dat doorgaans leuk nieuws is voor fans, zijn die nu van plan om het album te boycotten.

Online roepen de fans van LOONA massaal op om het album niet te kopen en niet naar de muziek te luisteren op Spotify of YouTube. Daarnaast wordt ook opgeroepen om de accounts van LOONA en BlockBerryCreative te ontvolgen op sociale media.

De actie lijkt ook z’n effect niet te missen, want in de eerste 20 uur waarin het album te bestellen was via Ktown4u, werden er amper 93 exemplaren gekocht. Bij het vorige album van LOONA, ‘Flip That’, ging het in die tijd al om meer dan 5.000 bestellingen. Na 111 uren ging het om 227 verkochte albums, vergeleken bij 10.000 bij ‘Flip That’. Ook de videoteaser voor het album moest het met heel wat minder views doen dan gewoonlijk.

Stem hier op jouw favoriete K-popnummers van 2022!

Meer
Lees meer...