In het kort
- Duolingo-CEO Luis von Ahn beweert dat AI menselijke leraren in effectiviteit zou kunnen overtreffen.
- Volgens von Ahn is AI in staat gepersonaliseerde instructies te geven die zijn afgestemd op de behoeften van individuele leerlingen.
- Critici stellen echter dat technologieleiders vaak geen oog hebben voor de nuances van menselijke interactie, die cruciaal zijn voor effectief onderwijs.
De CEO van Duolingo, Luis von Ahn, heeft onlangs de discussie aangewakkerd door te stellen dat kunstmatige intelligentie menselijke leraren in effectiviteit zou kunnen overtreffen. Von Ahn deed deze uitspraken tijdens een optreden in de podcast No Priors. Hij betoogde dat de schaalbaarheid van AI het tot een superieur onderwijshulpmiddel maakt ten opzichte van traditionele docenten.
Belang van menselijke interactie
Hoewel hij erkende dat leerkrachten waarschijnlijk essentieel zullen blijven voor het welzijn van leerlingen en de zorg voor kinderen, benadrukte Von Ahn het vermogen van AI om gepersonaliseerde instructies te bieden die zijn afgestemd op de behoeften van individuele leerlingen. Hij wees erop dat AI sterke en zwakke punten nauwkeurig kan beoordelen en zo leerervaringen kan aanpassen op een manier die voor menselijke instructeurs in grote klaslokalen niet haalbaar is.
De opmerkingen van Von Ahn hebben online veel kritiek uitgelokt, waarbij velen hun scepsis uitten over het idee om menselijke leraren te vervangen door technologie. Critici stellen dat technologieleiders vaak onvoldoende begrip hebben van de nuances van menselijke interactie, die cruciaal zijn voor effectief onderwijs. Sommigen suggereren zelfs dat de samenleving meer onderwijzers nodig heeft. Niet minder, en zeker niet méér CEO’s die automatisering promoten.
“AI-first”-aanpak
Duolingo is zelf van plan om AI verder te omarmen en heeft een “AI-first”-aanpak aangekondigd. Deze strategie omvat onder meer het herzien van relaties met aannemers, het inzetten van AI bij werving en prestatiebeoordelingen, en het alleen uitbreiden van het personeelsbestand wanneer taken niet geautomatiseerd kunnen worden.