De ontslagnemende minister voor Mobiliteit, Georges Gilkinet (Ecolo), heeft besloten om nachtvluchten met Boeing 777-vliegtuigen te verbieden. Deze maatregel treft het pakjesbedrijf DHL, dat zijn toestellen voor nachtelijke vluchten op de route Brussel-Leipzig inzet. Gilkinets beslissing is een stap in de richting van strengere regulering van geluidsoverlast op Brussels Airport.
DHL kreeg eerder een uitzondering voor het gebruik van de Boeing 777, mits het toestel niet volledig werd beladen en getankt om de geluidsoverlast te beperken. Met de nieuwe instructie komt er een einde aan deze uitzondering. Volgens DHL-woordvoerder Lorenzo Van de Pol is de Boeing 777 het stilste toestel op de markt. “Dit kunnen we niet uitleggen aan ons hoofdkwartier in Duitsland”, verklaart Van de Pol verontwaardigd.
Kritiek vanuit de Vlaamse regering
Ook de Vlaamse regering uit kritiek op de beslissing. Vlaams minister Ben Weyts (N-VA), verantwoordelijk voor de Vlaamse Rand rond Brussel, noemt de actie van Gilkinet een “ezelstamp” voor DHL, het enige bedrijf dat de Boeing 777 gebruikt voor nachtvluchten op Brussels Airport. Weyts beschuldigt Gilkinet van een “heimelijke” actie en dringt erop aan dat de Vlaamse regering een belangenconflict inroept om het verbod tegen te gaan.
De liberale partij Open Vld reageert eveneens verontwaardigd. Vlaams minister Gwendolyn Rutten, verantwoordelijk voor Binnenlands Bestuur, heeft op X (voorheen Twitter) aangekondigd een belangenconflict in te roepen als Gilkinet zijn beslissing niet intrekt. “Het is not done om groene spelletjes te spelen op de kap van onze economie en werkgelegenheid”, zegt Rutten. Ook Kamerlid Kjell Vander Elst (Open Vld) eist uitleg van Gilkinet in de Kamer en vraagt om de beslissing terug te draaien.
Het is nog onduidelijk welke gevolgen de instructie van minister Gilkinet zal hebben voor DHL en de luchthavenactiviteiten in Brussel.