Iedereen kent Baby Yoda, ook al kunnen we The Mandalorian in België nog niet bekijken. En het ultraschattige personage wordt misschien zelfs nóg schattiger als je weet dat het heel wat van z’n scènes te danken heeft aan de kinderen van één van de regisseurs van de reeks.
In België is streamingplatform Disney+ nog steeds niet beschikbaar. Daarvoor moeten we nog wachten tot september. Maar toch is één van de originele series op het platform al een gigantische hit in ons land. En dat succes heeft The Mandalorian vooral te danken aan het ulraschattige personage Baby Yoda, dat officieel The Child heet.
The Child
The Mandalorian was dé serie die Disney+ eind vorig jaar op de radar moest krijgen. En da’s gelukt. De eerste live action-reeks in het Star Wars-universum was een gigantisch succes en krijgt al zeker een tweede seizoen. Dat verschijnt zelfs al op het einde van dit jaar, zonder problemen door de wereldwijde coronacrisis.
Het kan zijn dat The Mandalorian goed is. Absoluut. Maar in België kunnen we de reeks nog niet bekijken. En toch kennen we hem allemaal. Da’s dankzij The Child, die over de hele wereld ondertussen bekendstaat als Baby Yoda. Het personage (dat niet écht de jonge versie van Yoda is) veroverde het internet, en onze harten.
Kinderen op de set
ATX TV verzamelde heel wat van de makers van The Mandalorian voor een (online) gesprek. Producer en schrijver Jon Favreau tekende present, net als regisseurs Dave Filoni, Deborah Chow, Rick Famuyiwa, Taika Waititi en Bryce Dallas Howard.
Die laatste (die ook Victoria speelt in de laatste Twilight-film) vertelde een verhaal dat Baby Yoda misschien wel nóg schattiger maakt. “M’n kinderen waren bijna elke dag op de set. En ook voor we naar de set moesten komen, toen we de storyboards voor de aflevering maakten, toen we nog dingen aan het ontwerpen waren.”
“Waar is Baby?”
“M’n dochter die toen zes was, kwam in de montagekamer en telkens wanneer Baby Yoda niet op het scherm was, leunde ze voorover en vroeg ze me: ‘Waar is Baby? Waar is Baby? Waar is Baby?’ Jon pikte dat op: ‘Als het kind wil weten waar Baby is, dan moeten we op élk moment weten waar Baby is.'”
“Er was iets met de kinderen, voor wie Baby heel echt was, en Baby was in gevaar en ze moesten weten waar Baby was. Altijd. Ze moesten weten of Baby veilig was. En daardoor zijn we met verschillende momenten uit de reeks gekomen, gewoon omdat we wilden dat iedereen wist dat Baby veilig was.”