TikTok toont nu ook advertenties in zoekresultaten

Gebruikers op TikTok zullen in de toekomst (nog) meer advertenties te zien krijgen. De populaire videoapplicatie heeft namelijk aangekondigd dat er voortaan ook reclame zal te zien zijn tussen zoekresultaten. Dankzij een speciale tag ‘Gesponsord’ zou je die ads wel eenvoudig moeten kunnen erkennen.

Heel veel mensen gebruiken TikTok gewoon om zaken te ontdekken en laten het algoritme van de app bepalen wat ze te zien krijgen op hun For You-pagina. Binnenkort zal je in de Europese Unie echter je persoonlijke For You-pagina kunnen uitschakelen, waardoor die minder interessant – maar wel veiliger – zal worden. Omdat bovendien sowieso meer mensen expliciet naar bepaalde zaken op zoek gaan op TikTok is de Search-functie steeds populairder geworden.

Advertenties in zoekresultaten

Die verandering in het gedrag van gebruikers heeft ervoor gezorgd dat TikTok ook zijn advertentiestrategie aanpast. In een blogpost voor adverteerders heeft de applicatie namen de optie ‘Search Ads Toggle‘ voorgesteld.

Met deze nieuwe feature kunnen adverteerders in de toekomst ook verschijnen in zoekresultaten. Dat zal gebeuren op basis van “relevantie” en “gebruikersintentie”. Hoe die twee zaken precies bepaald worden, is wel niet meteen duidelijk. Het is wel duidelijk dat de advertenties die je te zien krijgt iets te maken zullen hebben met je zoekopdracht.

Als gebruiker zal je dus binnenkort tussen de zoekresultaten ook gesponsorde content zien. Die zal wel te onderscheiden zijn van gewone video’s met de tag ‘Sponsored’.

TikTok is overigens niet de enige applicatie die die vernieuwing doorvoert. Recent nam Instagram namelijk exact dezelfde beslissing.

Meer
Lees meer...