5 films om te streamen voordat we vanaf woensdag weer naar de bioscoop trekken

Sinds eind oktober 2020 waren onze geliefde bioscopen gesloten, maar de heropening komt nu heel dichtbij. 9 juni staat al een hele tijd gemarkeerd in onze agenda: die dag zitten wij van zodra het kan in een cinemazetel om pas zo laat als mogelijk de filmtempel weer buiten te wandelen. Maar tot die tijd willen we graag nog een aantal films aanraden om te streamen, want hoe meer films, hoe meer vreugd.

1. The Killing Of Two Lovers (Sooner, Proximus Pickx, Cinema bij je thuis, ZED)

Nomadland is ontegensprekelijk de beste film van het moment, maar omdat die ook geprogrammeerd staat vanaf 9 juni in ettelijke filmzaal willen we je aanmanen om die film vooral daar te gaan bekijken, op het grootst mogelijke scherm. Het zal de moeite zijn.

Eenzelfde gevoel van eenzaamheid als in Nomadland hangt over The Killing Of Two Lovers heen, een kleinood dat je enkel op de streamingplatformen kan vinden. Het is een film die het midden houdt tussen een thriller en een echtscheidingsdrama. David en Niki hebben besloten om even afstand van elkaar te nemen om uit te zoeken of hun huwelijk nog een kans maakt. Of eerder: Niki heeft om die afstand gevraagd en David heeft die haar gegeven.

Nu zijn de twee op een punt gekomen waarin ze er het beste van proberen te maken voor hun vier kinderen (drie jonge jongens en een tienerdochter) , maar alleen nog maar daarover lijken te kibbelen. Bezoekregelingen, communicatiefouten, afspraken. En dan is er nog Derek, de nieuwe vriend van Niki. Die lijkt meer en meer territorium te verwerven in het gezin dat David nog altijd als het zijne ziet. Dat van hem en Niki. Iedere kijker voelt de pijn van David, of je nu ooit al hetzelfde hebt meegemaakt of niet. En zachtjes aan wordt David meer en meer naar zijn breekpunt toe bewogen.

2. The Mitchells vs. The Machines (Netflix)

We hebben ons twee uur lang nagenoeg non-stop geamuseerd met The Mitchells vs. The Machines, enkel en alleen omdat de film propvol grappen, referenties en pientere vondsten zit. De film draait rond een doodgewoon gezin, bestaand uit een vader die houdt van de connectie met de natuur, een dochter die droomt van een opleiding aan de filmschool en een zoon die geobsedeerd is door alles wat met dino’s te maken heeft. Op het moment dat een robotinvasie de mensheid wil uitroeien – iedereen wordt in een zogenaamde PalPod geplaatst, eenzaam maar mét wifi – zijn vader en dochter schrikwekkend ver uit elkaar gegroeid. Maar door de strijd tegen de robots leren de gezinsleden elkaar weer waarderen.

Wie er sociale kritiek in wil zien, kan dat (want zijn we niet met z’n allen wat té afhankelijk van technologie aan het worden?), maar The Mitchells vs. The Machines is in de eerste plaats heel erg leuk. De film kent zijn gelijke in The Lego Movie: je zal meermaals moeten kijken als je alle prikkels die over je uit worden gestort wil meepikken. Wij hebben ons onder andere een kriek gelachen met de Ferby’s, met de robotstofzuigers, de Kill Bill-referentie bij moeder Linda en Pal, het besturingssysteem dat van woede lag te kronkelen.

3. City Of Lies (Sooner, Telenet à la carte, Google Play, iTunes, Apple TV)

Eindelijk kunnen we City Of Lies bekijken, een film die al in 2018 in de bioscopen had moeten verschijnen, maar die toen amper één maand voor release van de kalenders werd gehaald wegens het slechte imago van hoofdrolspeler Johnny Depp. In City Of Lies speelt Depp een LAPD-rechercheur die onderzoek doet naar de dood van Notorious B.I.G. en Tupac Shakur, rappers die in respectievelijk 1997 en 1996 werden doodgeschoten, zaken die tot op heden onopgehelderd zijn gebleven.

Hij vertolkt Russell Poole, een rechercheur die zijn carrière, zijn pensioen en zijn gezin kwijtspeelde door het onderzoek dat hij twintig jaar lang voerde naar de dood van Christopher Wallace, a.k.a. The Notorious B.I.G. Zijn theorie: de politie is zelf betrokken bij de aanslag. Een aantal agenten blijkt immers deel uit te maken van een bende rond platenlabel Death Row van Suge Knight.

Het is het begin van een vermakelijke ouderwetse, maar net daarom zo heerlijke politiefilm waarin vergezochte samenzweringstheorieën plots heel aannemelijk lijken. Het belangrijkste aan City Of Lies is dat Depp zichzelf eens niet verliest in zijn maniërismen die de laatste tien jaar van zijn carrière bijna een automatisme leken te zijn geworden en die we zo kotsbeu zijn. Deze film toont dat er nog hoop is voor zijn toekomst. Een opvallend detail: Voletta Wallace, de moeder van Biggie, speelt zichzelf in deze film.

4. Raya & The Last Dragon (Disney+)

Raya And The Last Dragon is een gloednieuwe animatiefilm van Disney en de eerste die de cinema’s skipte en rechtstreeks op Disney+ te zien was. Sinds maart was deze film al te bekijken mits extra betaling (VIP Access), maar nu kan dus iedere abonnee van het verhaal genieten.

In Raya And The Last Dragon trekken we naar Kumandra, een land dat sinds het uitsterven van de draken uit elkaar gevallen is in vijf verschillende clans. Nadat de steen die de laatste drakenmagie herbergt stuk is gevallen, heeft iedere clan een stukje van de steen in zijn bezit, maar één clan is niets zonder de andere. De jonge krijger Raya – uit de clan Heart – trekt de wereld rond op zoek naar de verschillende stukken steen en de laatste draak Sisu.

De film ziet er niet alleen weer erg goed uit, maar is ook een test voor je mensbeeld. Sinds Raya verraden is door Namaari, een prinses uit een andere clan, is ze al het geloof in de goedheid van de mens verloren. De draak Sisu echter is altijd optimistisch en hoopvol. In dit soms opvallend donkere verhaal heeft Disney toch weer een erg Disney-achtige boodschap weten te stoppen: als we van de wereld een mooie plek willen maken, kunnen we dat alleen maar met z’n allen samen.

5. Ferry (Netflix)

Na een week of vier in de lijst te hebben gekampeerd, is deze film net verdwenen uit de top 10 van de meest populaire Netflix-titels. Maar wel een succes dus! Dat bewijst weer maar eens dat alles wat nog maar een beetje naar Undercover ruikt, een hit kan worden. Het is opnieuw Nico Molenaar die voor deze prequel rond het personage Ferry – hoe duidelijk kan een titel zijn – het scenario heeft geleverd.

Om eerlijk te zijn: heel veel gebeurt er niet in Ferry. De bende waartoe hij behoort wordt overvallen en Ferry trekt naar een camping in Brabant op zoek naar de daders. Dat hij daar Daniëlle ontmoet en we het ontstaan van hun liefdesrelatie mogen meemaken, dat is wat Ferry echt de moeite maakt. Want net als in dat eerste seizoen van Undercover wordt Ferry gedragen door de twee uitstekende acteurs Frank Lammers en Elise Schaap. Van de eerste zijn zijn woede-uitbarstingen legendarisch en nooit hebben we betere gespeelde naïviteit gezien dan in de ontwapende vertolking van Elise Schaap. Hoe zij zonder enige moeite door de pantser van Ferry kan raken: het is mooi om te zien.

Meer
Lees meer...