Review ‘The Little Mermaid’: Live-actionremake blinkt vooral uit door fenomenale Halle Bailey

Vanaf woensdag 24 mei kan je in de cinema gaan kijken naar de live-actionremake van The Little Mermaid. Wij kregen de film al te zien en merkten dat de film grotendeels trouw blijft aan het origineel uit 1989, maar dat er toch enkele vernieuwingen zijn toegevoegd. Deze zullen voor sommigen positief zijn en voor anderen negatief ervaren worden. Maar over één ding zal er zeker eensgezindheid zijn: Halle Bailey is een fenomenale Ariel en het onbetwistbare hoogtepunt van deze film.

Er is al heel wat inkt gevloeid over de live-actionremake van The Little Mermaid, al van bij de bekendmaking van de cast kwamen er kritische reacties. Wanneer we dan de eerste posters en trailers te zien kregen, kwamen er opnieuw gemengde reacties. Maar de volledige film ontkracht veel van deze vooroordelen. The Little Mermaid is een remake die heel dicht blijft bij het origineel, maar in de extra scènes toch iets weet toe te voegen dat ontbrak in het origineel.

Halle Bailey

In de remake is de hoofdrol als zeemeermin Ariel weggelegd voor de Amerikaanse zangeres en actrice Halle Bailey. Toen ze bekendgemaakt werd, kwam er meteen een grote golf van kritiek omdat “Ariel niet zwart kan zijn”. Disney bleef echter altijd achter de keuze staan en recent kwamen we ook te weten dat Halle Bailey iedereen tot tranen toe wist te ontroeren tijdens haar auditie. We kregen recent ook al de volledige soundtrack te horen, waarin duidelijk werd dat Halle de prachtige stem heeft waar een niet nader genoemd zeemonster wel eens jaloers op zou kunnen zijn.

En in de uiteindelijke film maakt Halle Bailey duidelijk dat ze inderdaad de perfecte actrice is voor de rol. Ze weet de nieuwsgierigheid van Ariel perfect neer te zetten en overtuigt ook in de scènes waarin ze niet kan praten. Maar het is vooral in haar zang dat ze weet uit te blinken. De versie van het iconische nummer Part of Your World is magisch, innemend en overweldigend en evenaart zo de magie van het origineel.

Realistische vissen

Een tweede punt waarop voor het verschijnen van de film al veel kritiek kwam, is het uiterlijk van sidekicks Sebastian (Daveed Diggs) en Flounder (Jacob Tremblay). Voor de remake kregen ook zij een live-actionlook aangemeten en die viel niet bij iedereen in de smaak. Zo zijn de twee hun cartooneske looks kwijt en zijn ze echt een krab en een vis. Aanvankelijk lijkt het vreemd dat Ariel praat tegen een doodgewone vis en een krab, maar al snel raak je hieraan gewend en zie je er ook de humor van in. Zo loopt Sebastian in deze remake steevast zijwaarts zoals een echte krab dat doet en is Flounder echt als een vis op het droge in de scènes boven water.

Een moment waarbij de realiteit van de waterdieren uitgebreid in beeld komt, is tijdens het bekende nummer Under The Sea. In de animatiefilm bevat deze scène heel wat komische momenten, met de gekende “newt” met de “flute“, “carp” met de “harp” en de “fluke” met zijn saxofoon. Die zijn er in de remake niet, maar toch is het een prachtig moment in de film, dat de schoonheid van de onderwaterwereld feilloos in beeld weet te brengen. Het is een heel andere versie dan je gewoon bent, maar wel eentje die de erin slaagt om hetzelfde gevoel over te brengen als het origineel.

Nieuwe nummers

De nummers uit de originele film blijven uitblinkers in de remake. Zo zijn de onbetwistbare hoogtepunten voor ons Part of Your World, Under The Sea, Kiss The Girl en Poor Unfortunate Souls, door de fenomenale Melissa McCarthy als Ursula. Maar voor de remake werden er ook vier gloednieuwe nummers geschreven. Deze nummers zijn een samenwerking tussen de originele componist van The Little Mermaid, Alan Menken, en Lin Manuel-Miranda (Moana, Encanto).

Het eerste krijgen we vrij vroeg in de film al te horen. Het gaat om het nummer Wild Uncharted Waters, gezongen door prins Eric (Jonah Hauer-King). In het nummer zingt hij over zijn liefde voor Ariel, die hij op dat moment nog niet echt kent. Hij hoopt om haar terug te zien en is bereid om daar ver voor te zoeken. Het nummer zet het vocale talent van acteur Jonah Hauer-King in de verf, maar draagt ook bij aan het verhaal. In de originele film heeft prins Eric bitter weinig backstory, maar in de remake komen we meer te weten over zijn leven en zijn interesses. Zo deelt Eric de nieuwsgierigheid van Ariel en merk je dat hun liefde veel minder oppervlakkig is dan in de gemiddelde Disneyfilm.

Het tweede nieuwe nummer krijgen we te horen wanneer Ariel net aan land is en probeert om het leven van boven water te begrijpen. For The First Time is een typisch overgangsnummer, dat nuttig is op een moment waarop Ariel zich niet kan uitspreken omdat ze geen stem meer heeft. We zien haar dan ook enkel zingen in droomsequenties, de rest speelt zich af in haar hoofd.

In een nieuwe scène in de film bezoeken Ariel en prins Eric een dorp. Daar speelt een nieuw nummer, Fathoms Below. Het is een dansbaar nummer dat perfect past bij de uitgelaten sfeer van de scène. Het vierde en laatste nieuwe nummer is er eentje van de sidekicks van Ariel, Scuttle (Awkwafina) en Sebastian (Daveed Diggs). Dit nummer vormt een stijlbreuk tegenover de andere nummers en zal waarschijnlijk een hit or miss zijn voor de kijkers. In The Scuttlebutt wordt er vooral gerapt, wat niet vaak gebeurt in Disneyfilms.

Melissa McCarthy en Javier Bardem

Twee acteurs die nog een extra pluim verdienen voor hun rol in The Little Mermaid zijn Melissa McCarthy en Javier Bardem. Melissa McCarthy kruipt in de huid van een van de meest iconische slechteriken uit de geschiedenis van Disney. Haar versie van Ursula blijft opnieuw trouw aan die uit het origineel, maar ze weet vooral te overtuigen in de nuances.

Javier Bardem speelt dan weer koning Triton, de vader van Ariel (en een bonte verzameling andere zeemeerminnen). Hij weet het juiste evenwicht te vinden tussen de strenge vader, die zijn dochter koste wat kost wil beschermen, maar uiteindelijk ook beseft dat hij haar niet kan verplichten om een overbeschermd leven te leiden.

Geschenk voor echte fans

Over het algemeen is The Little Mermaid zeker een geslaagde remake van het origineel uit 1989. Het is de zoveelste live-actionremake die Disney de afgelopen jaren op ons afvuurt, maar volgens ons wel een van de beste. Er is weinig gesleuteld aan het verhaal, maar de extra scènes, die de running time van de originele film (1 uur en 23 minuten) verlengen tot 2 uur en 15, zijn niet willekeurig. Zo krijgen we een meer uitgediepte prins Eric te zien en meer scènes voor de sidekicks.

The Little Mermaid is vooral een geschenk voor de echte fans die de originele film in hun jeugd grijsgedraaid hebben en terug die magie willen voelen van hun favoriete film voor de eerste keer op het grote scherm te zien. De film wordt gedragen door een fenomenale Halle Bailey, die de bekendste zeemeermin ter wereld perfect weet te belichamen.

Bekijk hier nog eens de officiële trailer van The Little Mermaid:

The Little Mermaid verschijnt op woensdag 24 mei in de Belgische zalen.