Left Right
scrollTop top

‘Squid Game’ blijkt nog populairder na nieuwe telmethode van Netflix


Squid Game Netflix Cover finale
© Netflix

Hoe je ook telt of rekent, dat Squid Game de populairste serie ooit is op Netflix, daar bestaat geen twijfel over. Maar nu de streamingdienst zijn kijkcijfers wat professioneler heeft berekend en wat transparanter zal aanbieden, blijkt het succes van Squid Game zelfs nog groter dan gedacht. Maar liefst 1,65 miljard uren is er in de eerste 28 dagen na de release gekeken naar de reeks.

Het lijkt al een eeuwigheid, maar vandaag is het exact twee maanden geleden dat Squid Game op Netflix verscheen. De negendelige Zuid-Koreaanse serie nam aanvankelijk een voorzichtige start, maar een week later kreeg Squid Game steeds meer lof in de pers en op sociale media.

Meest succesvolle Netflixreeks ooit

Sindsdien was het succes van de serie niet meer te stoppen. Al na 10 dagen zei co-CEO Ted Sarandos van Netflix van Squid Game goed op weg was om de populairste reeks ooit te worden op de streamingdienst. Daarmee zou de Koreaanse serie de vorige recordhouders Bridgerton en La Casa de Papel moeten overtreffen.

Na 28 dagen – de tijdspanne die Netflix gebruikt om kijkcijfers van reeksen bij te houden – bleek Squid Game de concurrentie inderdaad verpulverd te hebben. Maar liefst 142 miljoen huishoudens zouden de Zuid-Koreaanse serie hebben bekeken, heel wat meer dan de 82 miljoen van Bridgerton.

Nieuwe telmethode

Die telmethode van Netflix krijgt echter al langer kritiek. Ten eerste was er geen enkel onafhankelijk orgaan dat de cijfers van de streamingdienst controleerde en ten tweede telt Netflix iemand al mee nadat hij, zij of die amper twee minuten van een programma heeft gezien.

Om aan die kritiek tegemoet te komen, schakelde Netflix met EY een onafhankelijk accountantskantoor in om hun kijkcijfers te verifiëren. Bovendien stapte het bedrijf af van het systeem van huishoudens tellen, maar kijkt het vanaf nu naar het aantal uren dat Netflix-abonnees een bepaalde serie of film hebben bekeken. Nog steeds worden enkel de eerste 28 dagen na de release in rekening gebracht.

Meer dan 1,65 miljard uur bekeken

Die nieuwe telmethode – die het dinsdag in een persbericht aankondigde – maakt het succes van Squid Game alleen nog maar impressionanter. In totaal blijkt die reeks namelijk 1.650.450.000 uur bekeken te zijn, ofwel iets meer dan 1,65 miljard uur. Als je weet dat de negen afleveringen van Squid Game in totaal maar iets langer dan 8 uur duren, mag je gerust spreken van een fenomenaal cijfer. Als we ervan uitgaand dat iedereen die Squid Game beginnen kijken is, de reeks ook heeft uitgekeken, komen we aan een totaal van 204,2 miljoen kijkers.

Onderstaande grafiek bevestigt ook nog maar eens hoe gigantisch groot het verschil is met de andere succesreeksen van Netflix. Zo strandt Bridgerton – dat in totaal ook ongeveer 8 uur duurt – op iets minder dan 620 miljoen uur, meer dan 1 miljard uur minder dan Squid Game.

De populairste televisieseries ooit op Netflix per seizoen:

Netflix

Bekijk hier 15 andere Zuid-Koreaanse topreeksen die terug te vinden zijn op Netflix. Of scrol eens door de lijst met onze 50 favoriete internationale reeksen.


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…