Jung Kook (BTS) lost soloalbum ‘GOLDEN’: De geboorte van een nieuwe popkoning

BTS is nu al meer dan een jaar bezig met wat ze zelf “Chapter 2” noemen. Het gaat om een periode waarin ze zich (noodgedwongen) meer focussen op hun solowerk. Dat leverde in de afgelopen maanden al vijf albums op en vandaag is het zesde verschenen. Het gaat om ‘GOLDEN’ van maknae (jongste lid) Jung Kook, die een gooi doet naar de titel van nieuwe popkoning van de jaren 2020.

De afgelopen 17 maanden kregen we al vijf volledige albums van leden van BTS: ‘Jack in the Box’ van j-hope‘Indigo’ van RM‘FACE’ van Jimin‘D-DAY’ van Agust D (alter ego van SUGA) en ‘Layover’ van V. En nu heeft ook het zesde, en dus voorlaatste, lid van de groep zijn soloalbum gelost. Het gaat deze keer om het jongste lid Jung Kook. Jin is nu dus het enige lid dat nog geen soloalbum uitbracht. Hij zal dat doen nadat hij terugkeert van zijn legerdienst in juni 2024.

‘GOLDEN’

Jung Kook kondigde zijn soloalbum ‘GOLDEN’ enkele weken geleden aan, nadat hij ons al uitvoerig liet proeven van zijn solowerk. Zo bracht hij vorig jaar nog Dreamers uit, het officiële lied van het WK voetbal, en verschenen de afgelopen maanden ook Seven (feat. Latto) en 3D (feat. Jack Harlow).

Daarnaast werkte Jung Kook recent ook samen met The Kid LAROI en Central Cee voor het nummer TOO MUCH, nadat hij eerder ook al samenwerkte met Charlie Puth voor Left and Right. Maar nu is het dus tijd voor het soloalbum van Jung Kook. Het album kreeg de naam ‘GOLDEN’, wat een verwijzing is naar “Golden Maknae”, de bijnaam van de zanger. Jung Kook is de maknae van BTS, wat betekent dat hij het jongste lid is van de groep. De titel “Golden” kreeg hij omdat hij uitblinkt in alle facetten van een K-popster zijn. Zo is Jung Kook een van de beste zangers in de industrie, is hij ook een uitzonderlijke danser én zelfs een degelijke rapper. In ‘GOLDEN’ bewijst hij dat hij die titel verdient.

Dansbare popmuziek

We kunnen ‘GOLDEN’ opsplitsen in twee delen. Het eerste deel kunnen we het best omschrijven als dansbare popmuziek, al brengt Jung Kook hier verschillende genres. Bij dit deel horen uiteraard de prepreleases Seven (feat. Latto) en 3D (feat. Jack Harlow). Deze nummers staan op de eerste en derde plaats op het album en sandwichen zo het nummer Closer to You (feat. Major Lazer). Deze track is een dancenummer met invloeden uit reggaeton en wij kunnen het nu al horen als een floorfiller op feestjes.

De vierde track op het album is title track Standing Next to You. Ook hier gaat het om een dansbaar nummer, maar opnieuw in een heel ander genre. Standing Next to You is een funky nummer met een hoog eighties gehalte. Van dit nummer kennen we dankzij de videoclip ook al een deel van de choreografie, die inspiratie put uit bekende moves van de King of Pop Michael Jackson.

Het volgende dansbare nummer van het album is Yes or No. Voor dit nummer zat niemand minder dan Ed Sheeran mee aan de schrijverstafel en die wist zijn stempel te drukken op de track. Yes or No is toegankelijk en catchy en is misschien wel het meest klassieke popnummer op het album. Daardoor heeft het volgens ons veel potentieel om een radiohit te worden. Het dansbare deel van het album wordt afgesloten met het nummer Please Don’t Change (feat. DJ Snake). Dit is opnieuw een modern dancepopnummer dat dansvloeren kan vullen.

Emopop

Maar dan is het tijd voor het tweede deel, waarin we de emotionele tour opgaan. Waar de eerste helft gaat over de goede kanten van een relatie, gaat deel twee over het einde van een relatie en de bijkomende hartzeer. Het contrast tussen track 6 (Please Don’t Change) en track 7 kan bijna niet groter zijn. Op de zevende plaats op het album staat namelijk Hate You, waaraan Shawn Mendes meeschreef. De dancebeats maken plaats voor een piano bij de emotionele ballade over een stukgelopen liefde, waarbij Jung Kook zingt: “I’m gonna hate you, Paint you like the villain that you never were“, “Hating you is the only way it doesn’t hurt“.

Daarna volgt het nummer Somebody, het meest uptempo nummer van het tweede luik van het album. Het gaat om een song met invloeden uit R&B, waarbij we het lagere register van Jung Kooks stembereik te horen krijgen. Too Sad to Dance is een rustig popnummer dat doet denken aan Love Yourself van Justin Bieber (waaraan ook Ed Sheeran meewerkte). Het laatste nieuwe nummer op het album is Shotglass Full of Tears. De titel zegt het eigenlijk al, het gaat opnieuw om een song over liefdesverdriet met een hoog crying at the club-gehalte.

Op het einde van het album wordt het tempo nog eens omhoog gehaald met de clean version van Seven (feat. Latto), waar “f*cking” vakkundig vervangen wordt door “loving“.

Popkoning

Jung Kook stak zijn ambities nooit onder stoelen of banken. Hij droomde ervan om het K-popgenre te overstijgen en een wereldwijde popster te worden. Het volledig Engelstalige album ‘GOLDEN’ lijkt daarvoor een gigantische stap in de goede richting.

‘GOLDEN’ barst van de nummers die radiohits kunnen worden en de grote namen die de zanger wist te strikken als songwriter en featuring artist tonen ook dat Jung Kook een naam is die gerespecteerd wordt binnen de muziekindustie. De hits Seven en 3D werden al een gigantisch succes en op ‘GOLDEN’ staan nog wel enkele hits die het potentieel hebben om records te breken.

Jung Kook had al de titel van “Golden Maknae” binnen BTS, maar mogelijk zal hij die binnenkort kunnen inruilen voor een internationale bijnaam. Maar, zo benadrukte de zanger in een livestream kort na de release van zijn album, BTS blijft zijn focus en hij kan niet wachten om opnieuw met de rest van de groep op het podium te staan.

Beluister ‘GOLDEN’ hier op Spotify: