Netflix gaat nog meer investeren in content van Aziatische bodem

Netflix zette de afgelopen jaren extra in op content van Aziatische bodem. Dat uitte zich al in verschillende Zuid-Koreaanse en Japanse topreeksen. En die investering zal Netflix nog verderzetten. Zo zal het dit jaar de investeringen in Aziatische content verhogen met 15 procent.

Aziatische content blijft scoren op Netflix. Na het verpletterende succes van Squid Game verschenen er met onder andere All of Us Are Dead, The Glory en Physical: 100 nog Zuid-Koreaanse succesreeksen. Daarnaast doet ook Japanse content het goed op Netflix. Het gaat daarbij niet enkel om anime’s, maar ook om series als Alice in Borderland en Old Enough!. Netflix heeft daarom besloten om nog meer in te zetten op content uit Aziatische landen.

15 procent

Volgens een rapport van Media Partners Asia (MPA) zal Netflix dit jaar de investeringen in de APAC-regio (Azië-Pacific) verhogen met 15 procent. Het doet dat nadat de inkomsten door content uit deze regio stegen met 12 procent. Vorig jaar stegen de investeringen in content uit Azië-Pacific nog met 9 procent. Nu gaat het dus om heel wat meer.

Concreet zou het gaan om een investering van 1,9 miljard dollar (1,79 miljard euro). Dat is bijna de helft van de 4 miljard dollar (3,76 miljard euro) aan inkomsten die voorspeld worden voor de regio. De inkomsten uit de regio namen toe door de komst van de formule met advertenties in Aziatische landen.

Japan en Zuid-Korea

De grootste investeringen zullen nog steeds gaan naar Japanse en Zuid-Koreaanse content. Zo vallen anime’s nog steeds in de smaak op Netflix, maar wil de streamingdienst ook inzetten op live-action. Dat lukte al goed met de eerste twee seizoenen van Alice in Borderland die razend populair waren over de hele wereld. “Japan zal blijven groeien omdat Netflix probeert om een impact te maken met fictiereeksen die geen anime zijn”, vertelt Dhivya T van Media Partners Asia (MPA).

Daarnaast blijft Zuid-Koreaanse content natuurlijk ook scoren op Netflix. Het gaat daarbij niet langer enkel om fictiereeksen als Squid Game, Money Heist: Korea en The Glory, maar ook om realityreeksen als Single’s Inferno en Physical: 100. Netflix kondigde eerder dit jaar al aan dat het 34 Zuid-Koreaanse titels zal lossen in 2023. Enkele daarvan zijn al te vinden op de streamingdienst, maar de komende maanden mogen we ons dus alvast aan heel wat Zuid-Koreaanse content verwachten.

Naast Japan en Zuid-Korea wil Netflix ook meer inzetten om content uit India en Indonesië, die beiden een bloeiende filmindustrie hebben.

Meer
Lees meer...