Spotify lanceert ‘The Netflix Hub’ met soundtracks en podcasts van je favoriete Netflixseries en -films

Ben je soms eindeloos op zoek naar dat ene leuke liedje dat je in een Netflixserie of -film hebt gehoord? Daar is nu een oplossing voor! Netflix en de muziekstreamingdienst Spotify sloegen de handen in elkaar en lanceerden samen The Netflix Hub. Daar zal je op de Spotify-app de officiële soundtracks, afspeellijsten en podcasts van de populairste shows en films op Netflix kunnen terugvinden.

Bij de lancering biedt The Netflix Hub soundtracks en afspeellijsten aan van o.a. Stranger Things, Squid Game, La Casa de Papel, tick, tick…Boom!, Outer Banks, Bridgerton en nog veel meer.

Het zal ook Netflix-gerelateerde podcasts bevatten zoals Okay, Now Listen, Netflix Is A Daily Joke,10/10 Would Recommend en You Can’t Make This Up. Maar je zal er ook podcasts kunnen terugvinden die dieper ingaan op de populairste Netflixseries zoals bijvoorbeeld The Crown: The Official Podcast of Behind the Scenes: Shadow and Bone en meer.

Diverse content

Er zijn nog heel wat andere ervaringen in The Netflix Hub. Zo kunnen fans bijvoorbeeld genieten van een verbeterd album voor de nieuwste western van de streamingdienst: The Harder They Fall. Dat album biedt de fans een kijkje achter de schermen bij de creatie van de soundtrack onder leiding van Jay-Z. Daarnaast is er nog een aparte plek voor enkele extraatjes van het laatste deel van de hitserie La Casa De Papel, waar fans bijvoorbeeld een quiz-achtig spel kunnen spelen om erachter te komen welk La Casa De Papel-personage ze zijn. Afhankelijk van de uitkomst van die quiz, zullen de fans dan ook een bijpassende soundtrack te horen krijgen.

The Netflix Hub bouwt eigenlijk voort op de bestaande samenwerking tussen Spotify en Netflix, vertelde Spotify aan TechCrunch. De twee bedrijven hebben al eerder samengewerkt aan een aantal officiële afspeellijsten, waaronder recent het verbeterde album voor The Harder They Fall, dat al beschikbaar was voor het debuut van The Hub. Maar ze werkten ook al aan de hele La Casa de Papel-ervaring voor de fans, hierboven vermeld, voorafgaand aan de lancering van het nieuwe platform.

Netflix heeft geen toegang gekocht om een hub op de app van Spotify te hebben, met andere woorden, het is geen advertentieproduct. In plaats daarvan zien beide bedrijven het potentieel in een samenwerking waarbij ze hun fanbases, die overlappen, veel meer te bieden hebben.

Andere samenwerkingen

Netflix is wel niet het enige grote bedrijf dat een dergelijke, thematische ‘hub’ op de Spotify-app introduceert. Onlangs kondigden Spotify en Peleton, een Amerikaans bedrijf voor fitnessapparatuur, een soortgelijke samenwerking aan waarbij een Curated by Peloton Workout Hub werd geïntroduceerd met afspeellijsten van Peloton-instructeurs. Daarbuiten is Spotify eerder dit jaar ook een samenwerking aangegaan met GIPHY, om gebruikers kennis te laten maken met muziek via GIF’s van artiesten. Sinds 2019 heeft ook Disney al een eigen hub op de muziekstreamingdienst.

De samenwerking met Spotify is daarom een goede zet van Netflix, aangezien de andere grote muziek- en podcastaanbieder op de markt, Apple (via Apple Music en Apple Podcasts), nu ook al een geduchte concurrent is met Apple TV+.

The Netflix Hub is beschikbaar voor zowel betalende als gratis Spotify-abonees, maar voorlopig enkel in de VS, Canada, Australië, Nieuw-Zeeland, het Verenigd Koninkrijk, Ierland en India. Alhoewel het ernaar uit dat deze hub toch ook beschikbaar in ons land. Spotify is de komende maanden alvast van plan om nog meer exclusieve content uit te rollen naar The Netflix Hub, naarmate het aanbod op de streamingdienst ook blijft uitbreiden.

Meer
Lees meer...