Nieuw op Netflix deze week: twee keer Paul Rudd in ‘Living With Yourself’, Panama Papers-film ‘The Laundromat’ met Meryl Streep en horror met ‘Wounds’ en ‘Eli’

Volgens een recent onderzoek denkt 75% van de abonnees er op dit moment niet over na om over te schakelen naar het nieuwe streamingsplatform Disney+. Feit is wel dat Netflix heel snel een pak meer concurrentie zal krijgen met ook de nakende komst van AppleTV. Deze week heeft Netflix de streamende kijker nog helemaal voor zichzelf met een veelbelovende show met Paul Rudd in een dubbelrol en The Laundromat, de nieuwe film van Steven Soderbergh met ook Matthias Schoenaerts in een bijrol.

Series

Wij vinden het soms ook lastig om te leven met onszelf, maar wat Miles (Paul Rudd) meemaakt in Living With Yourself is nog net dat beetje erger. Hij merkt na een spa-behandeling om een burn-out te lijf te gaan dat hij vervangen is door de betere versie van zichzelf.

Living With Yourself bestaat uit acht afleveringen, verteld vanuit meerdere perspectieven. De serie is gemaakt en geschreven Timothy Greenberg die bekend is van schrijfwerk voor The Daily Show en Wyatt Cenac’s Problem Area’s van HBO. Ook voor de regie zijn veelbelovende namen aangetrokken, want Jonathan Dayton en Valerie Faris, het duo dat ook al samen films als Little Miss Sunshine (2006) en Battle Of The Sexes (2017) regisseerde.

We zijn ook benieuwd naar Toon, een Nederlandse reeks die startte op YouTube. Toon (Joep Vermolen) wordt in de reeks tegen wil en dank een bekendheid: op een verjaardagsfeestje zingt hij, na aandringen, een liedje met zijn gitaar. Het belandt op YouTube en wordt een grote hit. Maar Toon is erg sociaal onhandig.

In De Telegraaf getuigen de makers over de overgang van hun kleine reeks webreeks naar Netflix: “We hebben eigenlijk maar heel weinig aangepast. Netflix wilde nog een kleurcorrectie doen, dat ziet er nu vet uit. En er waren nog wat kleine dingetjes die we zelf anders wilden, die ons dwars zaten. Zoals een muzikaal grapje dat niet uit de verf kwam, daar hebben we onze componist een ander muziekje bij laten maken.”

De meeste tijd ging zitten in de ondertiteling. “Dat was best wel een uitdaging: “De acteurs praten niet zoals normaal op televisie het geval is: er is een hoop gemompel. Het is gelukkig nog steeds gewoon de super eigenwijze, rare serie die wij hebben bedacht, vol met een soort klungelige Nederlandsheid.”

Uit Australië heeft Netflix The Unlisted opgepikt, een reeks die ze ook deze week op ons loslaten. De reeks draait om de identieke 12-jarige tweeling Dru en Kal Sharma die het samen met een aantal andere kinderen opnemen tegen een overheid die hun kinderen wil kunnen controleren via een implantaat.

Zeker ook nog aan te stippen is het tweede seizoen van de Mexicaanse reeks La Casa De Las Flores, een zwarte komedie over een familie die een prestigieus bloemenbedrijf runt in Mexico City. Voor de buitenwereld lijkt alles perfect te gaan in het gezin tot de minnares van de vader van het gezin zich van het leven berooft. Vader besluit om haar kinderen in huis te nemen en dat valt niet in goede aarde bij de rest van het gezin.

En dan is er ook nog Baby, een Italiaanse Netflix Original en een serie die al voor zijn release voor controverse heeft gezorgd. De reden waarom de reeks onder vuur kwam te liggen was omdat Baby gebaseerd is op een gebaseerd op een schandaal dat in 2013 in Italië heel wat stof deed opwaaien. Toen kwam het verhaal aan het licht van een aantal tieners die zich lieten prostitueren om aan meer geld voor luxespullen te komen. In Baby wordt dan ook de aantrekkingskracht getoond van de onderwereld van het rijke gedeelte van Rome, meteen de reden om de rest van de wereld om moord en brand te schreeuwen.

Films

Naar The Laundromat wordt intussen al een tijdje uitgekeken en hoewel de eerste kritieken eerder aan de matige kant zijn, kijken wij er toch nog steeds naar uit. De nieuwe film van regisseur Steven Soderbergh (Ocean’s Eleven en elvendertig andere films) over de Panama Papers – informatie over heel wat bedrijven en bekende personen die hun geld onderbrachten in onder andere Panama om belastingen te kunnen ontwijken – heeft een indrukwekkende cast. Zo doen naast Matthias Schoenaerts (in een bijrol) onder andere Meryl Streep, Antonio Banderas, Gary Oldman, David Schwimmer en Will Forte mee.

Soderbergh heeft ook al de Netflix-film High Flying Bird op zijn CV staan. Ook Jeffrey Wright, Chris Parnell, James Cromwell en Melissa Rauch spelen nog een rol in The Laundromat. Twee dagen voor de release kreeg Netflix al een klacht aan hun broek van een advocatenbureau dat meende ten onrechte zwart te worden gemaakt in de film. De streamingdienst is volgens filmsite Deadline aangeklaagd wegens smaad en inbreuk op het handelsmerk van de firma. De film werd gebaseerd op het boek The Secrecy World van onderzoeksjournalist Jake Bernstein.

Oktober is Halloweenmaand en dus voor filmfans horrormaand. Dat weet ook Netflix en dus brengen ze deze maand heel wat horror in stelling. In Cannes heeft Netflix Wounds opgepikt. Armie Hammer speelt daarin een barman uit New Orleans wiens leven uit elkaar begint te vallen nadat hij een telefoon heeft opgepakt die iemand heeft achtergelaten in zijn bar.

In Eli, nog een nieuwe horrorfilm, gaat het dan weer over een elfjarige met een immuunziekte. Eli’s redelijk wanhopige ouders brengen hem voor een bijzondere behandeling naar een kliniek, maar Eli komt er snel achter dat deze kliniek niet bepaald een veilige plek is.

Uit Spanje komt een film met een veel warmer hart: Diecisiete (Seventeen in het Engels) is een Spaanse comedy-dramafilm over de zeventienjarige Hector die wegloopt van de jeugdinstelling waar hij al twee jaar verblijft om de hond Oveja te gaan zoeken, een hond die hij leerde kennen bij de Dierenbescherming.

Docu

Ook de documentaires klinken deze week heel geheimzinnig, alsof er een briljante fictiereeks in zit vervat.

In de documentaire Tell Me Who I Am bijvoorbeeld volgen we twee broers. De ene (Alex) is zijn geheugen kwijt en wil dat de ander (zijn tweelingbroer Marcus) hem over zijn verleden vertelt. Maar Marcus verbergt een duister familiegeheim. Een fascinerende documentaire over identiteit, waarheid, leugen en geheimen.

Van de hersenen begrijpen we nog steeds heel weinig, van ons DNA beginnen we stilaan meer te begrijpen. Daarom kijken we ook uit naar Unnatural Selection, een vierdelige reeks over ons DNA, over hoe vandaag de dag niet alleen briljante wetenschappers, maar ook biohackers (mensen die thuis zelf hun DNA analyseren) het kunnen bewerken en welke ethische en andere vragen en dilemma’s daar allemaal bij komen kijken.

Afsluiten doen we ook in het lichaam, want Netflix heeft een hoopje jeugdnostalgie voor dertigers en veertigers aan hun catalogus toegevoegd. In 1986 was er een reeks Once Upon A Time…Life. In het Nederlands: Zo Werkt Je Lichaam. Daarin werd, in de vorm van een animatie- en boekenreeks verbeeld hoe de werking van je lichaam in elkaar zat. En daarvan herinneren we ons nog altijd meer dan van alle lessen biologie tezamen.

Gesponsorde artikelen