Spoel je de reclame op tv ook door? VIER en Telenet steken de reclame daarom achter de pauzeknop

Steeds meer mensen spoelen de reclame op tv door, en dus moeten zenders een nieuwe manier vinden om deze broodnodige boodschappen toch in de huiskamer te krijgen. SBS, de groep achter VIER en VIJF, heeft daarom iets nieuws bedacht: reclame uitzenden wanneer je op de pauzeknop drukt, zo schrijft De Tijd.

Digitale televisie heeft onze manier van tv kijken grondig veranderd. En vooral verbeterd, want wie een programma opneemt, kan gemakkelijker dan ooit de reclameblokken doorspoelen. Vooral jongeren maken gebruik van die mogelijkheid. Aangezien we allemaal vaker uitgesteld kijken, hebben tv-zenders dus een probleem, want hoe gaan ze adverteerders nog verzekeren dat wij die reclamefilmpjes effectief te zien krijgen? Volgens commercieel directeur Sigrid Van Den Houte heeft SBS een concept bedacht dat nog nergens anders in de wereld bestaat.

Stilstaand beeld

Wat zal er dan precies gebeuren? Van zodra je een programma op VIER of VIJF pauzeert, zal een reclameboodschap verschijnen. Het systeem zou zowel bij het LIVE kijken als bij het pauzeren van opnames of opgevraagde programma’s werken. Het gaat echter wel om een stilstaand beeld om de kijker niet af te schrikken. “Als we een video in het rustmoment van de kijker zouden steken, is het geen rustmoment meer”, stelt Van Den Houte in De Tijd. “Als je bijvoorbeeld een programma pauzeert om je telefoon te beantwoorden, wil je niet dat er een video begint te spelen.” Best slim gezien dus.

Je zal ook dit reclamebeeld kunnen uitschakelen als je dat zou wensen. Je zal de reclame kunnen verbergen of gewoon uitschakelen in de instellingen van je digicorder. Maar SBS denkt dat de meeste kijkers dat niet zullen doen. Telenet krijgt de primeur om dit idee uit te voeren, aangezien dat bedrijf sinds kort aandeelhouder is van De Vijver Media, de eigenaar van SBS. Ook Proximus hebben ze intussen aangesproken. Telenet mag deze manier van werken van SBS ook naar andere zenders uitbreiden. De proefperiode zal nog voor het einde van dit jaar beginnen.

Ook andere commerciële zenders zoeken manieren om toch reclame uit te zenden. VTM maakt het sinds vorig jaar bijvoorbeeld mogelijk om volledige programma’s na de uitzending op de website gratis te bekijken. Die filmpjes zijn wel doorspekt met enkele reclameboodschappen die je niet kunt doorspoelen. Of hoe de reclamewereld uiteindelijk toch altijd een weg vindt om ons van de broodnodige boodschappen te voorzien …

Meer
Lees meer...