Ben Weyts (N-VA) niet te vinden voor nultolerantie op alcohol voor jonge bestuurders

Ben Weyts (N-VA) niet te vinden voor nultolerantie op alcohol voor jonge bestuurders

Het verkeersinstituut Vias wil dat er een nultolerantie op alcohol ingevoerd wordt voor chauffeurs en motorrijders die minder dan twee jaar hun rijbewijs hebben. Dat staat in het eisenpakket dat Vias voorlegt in aanloop naar de verkiezingen. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) moet niet weten van het voorstel en laat aan newsmonkey weten dat de jongere generatie van nu het veel beter doet qua alcohol achter het stuur dan hun voorgangers.

Ons land heeft de ambitie om het aantal verkeersdoden in tien jaar tijd te halveren. We zijn goed op weg, maar volgens verkeersinstituut Vias moet er een tandje bij gestoken worden om tot het streefcijfer te komen. Daarom stelt Vias tien maatregelen voor om de verkeersveiligheid te verbeteren. Een van die maatregelen is de nultolerantie op alcohol voor beginnende bestuurders en motorrijders.

Volgens het verkeersinstituut lopen chauffeurs met weinig ervaring hoe dan ook meer risico op ongevallen. De organisatie zegt aan de VRT zelfs dat “alcohol een grotere impact heeft op onervaren bestuurders”. “Nultolerantie voor het rijden onder invloed van alcohol voor bestuurders die minder dan twee jaar hun rijbewijs hebben, is een effectieve maatregel om dit tegen te gaan”, klinkt het.

pixabay

Jongere generatie doet beter

“Ik ben geen voorstander”, reageert Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) aan newsmonkey. “De jongere generatie bezondigt zich tegenwoordig veel minder aan alcohol achter het stuur in vergelijking met oudere generaties, gelukkig maar.”

“Ten tweede snap ik de logica niet. Er is geen verband tussen rijervaring en intoxicatie. Het is niet omdat je minder ervaring hebt, dat je sneller dronken bent. Als je beweert dat je rijgedrag onder 0,5 promille beïnvloed wordt, dan moet je consequent zijn en pleiten voor algemene nultolerantie. Of dat het geval is, daarover bestaat trouwens geen consensus. Maar het is toch niet omdat je minder lang rijdt, dat je sneller zat bent.”

Foute doelgroep

“Tegenwoordig ligt de lat op 0,5 promille. Kunnen we ons alstublieft concentreren op degenen die boven die 0,5 zitten in plaats van op degenen die daaronder zitten? Als je nultolerantie wil invoeren, algemeen of enkel voor jongeren, zal je politieagenten moeten wegtrekken om ook die doelgroep te controleren en te verbaliseren. Je trekt capaciteit weg om de foute doelgroep te verbaliseren. Het probleem situeert zich net in de doelgroep die hardleers is. Die situeren zich meestal zelfs boven 0,8 promille. Zij zijn hardleers. Op hen moeten we onze politiecapaciteit inzetten.”

vrt

Deze andere negen maatregelen stelt Vias voor:

  1. Verplicht dragen van fietshelm voor fietsende kinderen tot 14 jaar
  2. Efficiëntere snelheidscontroles, door ze deels uit te besteden van de politie aan privébedrijven
  3. Veiliger weginfrastructuur, zeker voor zwakke weggebruikers
  4. Verbieden van radarverklikkers die mobiele controles aanduiden
  5. Snellere en meer gepaste bestraffing van verkeersovertreders
  6. Verder veralgemenen van zone 30 in stads-en dorpscentra
  7. Geïntegreerde aanpak van de zorg voor verkeersslachtoffers
  8. Speekselanalyse inzetten om bestuurders te controleren op drugs
  9. Faciliteren van voertuigautomatisering

Gesponsorde artikelen