Geld is wat de wereld doet draaien, dat is waarom abonnees van Play vaker en vaker series in primeur kunnen zien, flinke tijd voor de reguliere uitzending. Dat was zo met de heerlijke fictiereeks ‘De Dag’ van Jonas Geirnaert en dat is nu opnieuw met ‘Geub’, de komische reeks waarin Philippe Geubels een zelfrelativerende versie van zichzelf speelt: nu al te bekijken via Play van Telenet, pas dit najaar op één.
Het uitgangspunt van Geub is veelbelovend: Leen (Kyoko Scholiers) was de vrouw van Philippe Geubels, tot ze hem verliet voor een charismatische en erudiete, maar bovenal ook veel oudere Nederlander: William (Derek De Lint). Philippe Geubels heeft zijn ex, die gewoon naar het huis naast hem verhuisd is, uitgekocht en wordt in deze moeilijke tijden bijgestaan door zijn vrienden Pannenkoek (Joris Hessels) en Dikke Dirk (Flor Decleir) en door zijn moeder (Vera Van Dooren).
Geubels zelf probeert wel verder te gaan met zijn leven en probeert vooral indruk te maken op de jonge Hanne (Amber Janssens) die meedoet aan Miss Belgian Beauty, maar snakt bovenal naar rust, iets waar zijn manager Johnny (Jonas Geirnaert) niets over wil horen.
Een zelfrelativerende rol van jezelf spelen, we kunnen dan niet anders dan denken aan Larry David in Curb Your Enthousiasm of – in eigen land – Bart De Pauw in Het Geslacht De Pauw. De naam Bart De Pauw mag dan wel verbrand zijn door de gekende gebeurtenissen, het maakt zijn televisie-ideeën er niet minder goed om.
Belangrijk om aan te stippen is dus wel dat Geub zich in een alternatieve wereld afspeelt: de vrouw van Philippe Geubels is niet de echte vrouw van Philippe Geubels en de moeder van Philippe Geubels is niet de echte moeder van Philippe Geubels. Dat gegeven kan worden doorgetrokken tot in het absurde, zoals meteen al uit de eerste aflevering blijkt. Een belangrijke verhaallijn daarin is de dood van Tom Boonen en een deel van de aflevering speelt zich ook af op diens begrafenis.
Drie personages om te zien:
1. Johnny Braeckman (Jonas Geirnaert)Voor de gelegenheid heeft Jonas Geirnaert zich laten uitdossen met een kaal hoofdje. Hij speelt de typische incompetente manager die overal geld in ziet. Philippe Geubels met zijn hoofd op een Babybel of Philippe Geubels als gezicht van een VR-bedrijf of een verschijning in het Velodroom-programma op ATV: hij ziet er allemaal geen graten in, zolang het maar geld opbrengt.
Want geld, dat is er nu eenmaal te weinig. Wanneer Johnny een fles champagne uit de frigo wil toveren moet hij zich tevreden stellen met wat Zebrakoekjes en een nieuwe show van Philippe kan er wat hem betreft niet snel genoeg zijn.
2. Dikke Dirk (Flor Decleir)Misschien wel de allerbeste rol in Geub. Flor Decleir is niet de allerbekendste Decleir, maar als Dikke Dirk bewijst hij wel dat hij over komisch talent beschikt. Dikke Dirk is eigenlijk de technicus van Philippe, hij loopt altijd rond in bijzondere T-shirts (AC/DC Crew Highway To Hell-tour ’79), hij is een hondstrouwe vriend en kan als geen ander de vinger op de wonde leggen, zonder dat hij beseft dat er een wonde is. En hij weet perfect dat hij voor wat potpourri best bij Dille & Kamille kan binnenstappen.3. William Van Bronkhorst (Derek De Lint)
Bij ons is Derek De Lint niet zo’n bekende naam, maar in Nederland wel. In 1977 al speelde hij in de voor een Oscar genomineerde film Soldaat Van Oranje van Paul Verhoeven, maar later wist hij het ook te maken in Hollywood, zowel op televisie als in de film. Hij was onder andere te zien in reeksen als The L Word, NCIS en NYPD Blue. In Spider-Man Into The Verse gaf hij gestalte aan Kingpin.
In Geub speelt hij William, een gesofisticeerde en kunstminnende Nederlander die regelmatig wel zin heeft in een groen blaadje. Toen hij introk naast Philippe en zijn vrouw Leen kreeg hij het voor de vrouw des huizes te pakken en papte hij er ook mee aan. Wanneer Leen Philippe voor hem verlaat en bij hem intrekt blijft hij op vriendschappelijke voet communiceren met zijn buurman, alleen heeft hij niet bepaald zin om zijn nieuwe liefdesgeluk te verbergen. Hij dient in deze reeks een beetje als kop van jut voor de stunteligheid van Geubels, raakt bewusteloos door de inslag van een condoom, reageert allergisch op font de teint en wordt geroosterd door het gebruik van overmatig vuurwerk tijdens een straatfeest.
Waarom kijken?
Geub is het eerste programma met Philippe Geubels sinds het felgeprezen Taboe, waarin de komiek zich al ontwikkelde tot reportagemaker en interviewer. Nu zet Geubels dus weer een nieuwe stap. Niet dat hij voor het eerst acteert (hij was ook al te zien in K3 Dierenhotel (2014) of in een bijrol in Crimi Clowns (2017) waarin hij ook gewoon zichzelf speelde, maar nooit eerder is Philippe Geubels zo op de voorgrond getreden als acteur.
Woestijnvis en Humo hebben enige tijd hand in hand gewandeld en ook Philippe Geubels liep daar een tijdje rond. Het was in die tijd dat scenarist Jan Reymen het idee van een komische reeks opperde. Het scenario is nu bij elkaar geschreven door diezelfde Jan Reymen en Jan Dircksens, die al met Philippe Geubels aan Geubels En De Belgen werkte en ook in Humo mee aan Het Gat Van De Wereld werkt.
Ook Jeroom Snelders eveneens bekend van Humo en van Het Gat Van De Wereld, schreef voor het eerst mee aan een scenario. Uiteraard zitten er dus penis- en condoommoppen in de reeks en niet eens heel erg subtiel. Dat er ongetwijfeld ook nog eens lezersbrieven à là “En dat met ons belastinggeld” zitten aan te komen kunnen we nu al afleiden aan de mopjes over bejaarden, bejaardenseks, porno en bejaarden en bejaardendementie die niet altijd even sterk zijn.
Het zijn Flor Decleir, Jonas Geirnaert en de sarcastische ouderdomsmopjes van een verbitterde Philippe Geubels die Geub vooral de moeite waard maken. Deze reeks is geen ongeziene televisie, maar de reeks is pretentieloos en even zelfrelativerend als elk personage dat erin rondloopt. Geub mikt niet op de Emmy’s, maar heeft maar één missie: plezant zijn. Dat dat gelukt is, is dankzij het vele talent dat betrokken was bij het maken van deze reeks. Zo was de productie in handen van een zekere Michiel Devlieger, momenteel creatief directeur fictie bij Woestijnvis. Regisseur van dienst is Mathias De Neve, die eerder de regie deed bij onder andere Basta, Dr. Livingstone, God en klein Pierke, Heylen en de Herkomst en De Mol, en met Geub zijn fictiedebuut maakt.
Bovendien zitten er allerlei extra grapjes in de reeks. De eerste twee afleveringen beginnen met een intrieste schlager – Als Een Leeuw In Een Kooi van Willy Sommers wordt hier in al zijn bitterheid eindelijk in de juiste context geplaatst. Zeg ‘ns Meisje van de betreurde Paul Severs weerklinkt ook ergens op de achtergrond.
Ook in zijn bijrollen is de reeks heel erg goed: ex-Miss België Ellen Petri als nymfomane, Julie Mahieu in de dierenwinkel en Carry Goossens als gepensioneerd goochelaar zijn leuk. En voor wie goed oplet zijn er nog heel wat gniffelmomentjes: Julie, de receptioniste van Woestijnvis, mag al eens in De ideale Wereld opdraven en is ook hier te spotten en ook de woordvoerder van De Ideale Wereld (Carl Dircksens) mag hier een verlengstuk bouwen aan die rol.
We weten het wel, Bart De Pauw is verbrand en toch durven we het zeggen: diegenen die van typische Bart De Pauw-humor houden en spijt hebben dat ze It’s Showtime nog altijd niet hebben kunnen zien, die kunnen zich nu laven in de onnozele, maar ook wel heel plezante fictiereeks Geub.
Geub is nu te bekijken via Play en Play More van Telenet. Pas in het najaar zal de reeks op Eén te zien zijn.