Eefje de Visser lost nieuwe plaat ‘Bitterzoet’: het interview

Eefje de Visser bracht onlangs haar nieuwe plaat ‘Bitterzoet’ uit. Het album is een aangename speurtocht naar tegenstellingen in het leven en de wereld. Wij spraken met Eefje de Visser.

Je nieuwe single Oh met bijhorende videoclip is pas uit. Hoe zijn de reacties?

Eefje de Visser: “Goed. Ik vind dat de clip heel leuk geworden is. Daarvoor werkte ik samen met regisseur Tobias Jansen.”

Je singles Zwarte Zon en Lange Vinnen doen het goed. Had je dat verwacht? 

Eefje de Visser: “Nee. Ik wou gewoon twee albumtracks uitbrengen voordat we echt single-materiaal zouden lossen. Eigenlijk wou ik eerst de nummers uitbrengen die ik zelf het tofst vind, en daarna liedjes releasen waar de labels het meest in zagen. Ik ben zeer tevreden.”

“Ik had het nog nooit op die manier gedaan, maar het werkt wel. Iedereen doet het tegenwoordig zo en het is een lange plaat met een afspeeltijd van zo’n vijftig minuten. Er staan dus nog genoeg songs op die de fans nog niet kennen.”

Plaat vol tegenstellingen

Zit er een concept achter ‘Bitterzoet’?

Eefje de Visser: “Eigenlijk zit er geen concept achter, maar achteraf gezien besef ik wel dat er steeds tegenstellingen terugkeren in de plaat. Het gaat er niet over, maar komt er wel veel in voor. Tegenstellingen zoals nacht tegenover dag, dichtbij of veraf van mensen staan, een eenling zijn tegenover een groepsdier zijn, passiviteit tegenover actie en ik wilde filmische beelden schetsen, zoals zonsondergangen, wat eigenlijk ook een samenkomst van tegenstellingen is. Daarom vond ik ‘Bitterzoet’ een goede titel, het staat voor de vereenzelviging van het romantische en het pijnlijke. Achteraf lijkt het zeer conceptueel, maar dat was eigenlijk niet de bedoeling.”

Nieuwe plaat ‘Bitterzoet’

Is er veel verschil tussen ‘Bitterzoet’ en je eerdere werk?

Eefje de Visser: “Deze plaat is heel anders qua productie. Er staan bijvoorbeeld geen gitaren meer op, voornamelijk synthesizers en elektronische beats, maar ook akoestische piano en percussie. Wat ik altijd al probeerde, is een internationale sound te vinden en dat is nu beter gelukt volgens mij. De songs zijn ook iets minder complex. Dat heb ik heel bewust gedaan, ik wou dat de muziek veel kernachtiger zou worden en niet te vergezocht. De vorige liedjes hadden volgens mij minder kern, die waren een beetje all over the place. Ik wou iets maken dat meer tijdloos is.”

Sommigen zeggen dat je meer poppy geworden bent sinds Onder Ons, je samenwerking met Bazart. Akkoord?

Eefje de Visser: “Dat heeft daar niets mee te maken. Vanaf mijn eerste plaat is het de bedoeling om een mix te brengen van popmuziek en alternatieve muziek. Dat vind ik het vetste, kijk naar Daft Punk of Kate Bush, van die artiesten die heel eigenzinnig en oninwisselbaar zijn, maar toch een groot publiek kunnen bereiken en niet snobistisch zijn. Kunst en pop samen, dat vind ik het vetste.”

Hoe zag je productieproces voor ‘Bitterzoet’ eruit?

Eefje de Visser: “Ik heb eerst veel demo’s gemaakt, soms met een beat en soms zonder. De plaat is thuis gemaakt in de Robot Sudios in Gent. Dat is tegelijkertijd ons huis en onze studio. Ik heb daar samen met mijn man, een paar muzikanten en hier en daar met een co-producer het album gemaakt. Het was een traag en moeilijk proces, maar uiteindelijk is het tot een goed einde gekomen. Ik heb er heel lang aan gewerkt. We zijn gegaan voor een mix van elektronische muziek enerzijds en akoestische, warme muziek anderzijds.”

De clip van Bitterzoet is ook heel opvallend. Waar gaat die juist over?

Eefje de Visser: “Ik had het idee om te werken met schoonzwemmers voor de choreografie. Regisseur Tobias Jansen wou iets met het perfectionistische van die dansende meisjes doen in combinatie met ik die daar als imperfecte sta, de dark side. Uiteindelijk maak ik hen af uit frustratie en uit een mix van allerlei donkere gevoelens. Ik kan niet om met dat perfecte. Schone schijn tegenover de donkerste kant van de mens. Het is duidelijk een uitvergroting van de realiteit.”

Invloeden en genres

Zou je je muziek categoriseren als art pop?

Eefje de Visser: “Alternatieve pop zou ik zeggen.”

Wie zijn je invloeden voor dit project?

https://www.youtube.com/watch?v=2m7XrMtOey8

Eefje de Visser: “Ik was een tijd heel grote fan van The Blaze. Ook de soundtrack van Drive vind ik steengoed, voornamelijk die ’80s-vibe. Ook Lionel Richie en Whitney Houston vind ik echt te gek. Het is erg eclectisch. Ik probeer elementen van die tijdloze popliedjes te vermengen met een erg moderne sound.”

Waar haal je je inspiratie vandaan?

Eefje de Visser: “Mijn relatie met andere mensen, hoe zij in het leven staan, hoe ik zelf in het leven sta. Het is een beetje filosofisch en psychologisch. Ik wil graag popmuziek met diepgang maken. Tegelijkertijd moet het wel toegankelijk zijn. De muziek mag op een bepaalde manier wel complex zijn, maar ik wil niet dat het pretentieus wordt. Dat toegankelijke pop-element moet er zeker inzitten.”

Eerste keer Pukkelpop

Je stond vorig jaar voor de eerste keer op Pukkelpop. Hoe was dat?

Eefje de Visser: “Dat was zo’n belangrijk moment voor ons, ik heb er hele fijne herinneringen aan. Zelf vond ik het een slechte show, ik dacht echt dat we het verknald hadden, maar de reacties waren heel goed. We hebben in allerlei top 10-lijstjes gestaan. Ik kon niet inschatten of het overkwam bij het publiek, misschien komt dat doordat we overdag speelden. Dan is er minder magie.”

Is er veel verschil tussen een Belgisch en een Nederlands publiek?

Eefje de Visser: “Mijn publiek is overal een beetje hetzelfde, ze zijn best betrokken en aandachtig, maar dansen vaak ook. Over het algemeen zijn Nederlanders wel meer onrustig en praten ze luider tijdens concerten. Dat is niet zozeer tijdens mijn concerten het geval, maar ik merk het wel als ik naar optredens van andere artiesten ga.”

Sta je het liefst op een festival of in een concertzaal?

Eefje de Visser: “Voor mijn muziek past een concertzaal veel beter. De nieuwe plaat is gedeeltelijk elektronisch met dance-invloeden. Het is muziek die mensen moet meevoeren, net iets te subtiel voor festivals. Ik heb het gevoel dat ik in die setting wat te bombastisch moet doen, daar hou ik niet zo van.”

Nederlands in het buitenland

Je speelt ook in het buitenland. Is het niet raar om dan in het Nederlands te zingen?

facebook @eefje de visser

Eefje de Visser: “Ik denk dat vergelijkbaar is met een Italiaanse artiest die hier optreedt. Het draait meer om de muziek en minder om taal. Dat vind ik niet erg, want ik wil heel graag muziek maken waarbij de tekst niet op de voorgrond staat. Ik vind de tekst wel heel belangrijk, maar het moet een soort van tweede dimensie zijn. De eerste dimensie moet het gevoel van de muziek zijn. Ik vind dat belangrijk, omdat Nederlandstalige muziek vaak heel hard om de tekst draait. Net daarom probeer ik mijn teksten niet al te duidelijk uit te spreken. Engelstalige muziek inspireert mij hier in, daar is de tekst en zang vaak muzikaler en meer onderdeel van de productie en sound.”

Toekomstplannen

Wat zijn je toekomstplannen?

Eefje de Visser: “Heel wat liveshows. Ik ben momenteel aan choreografieën aan het werken. Daarna nog plannen, maar daar mag ik nog niets over zeggen.”

Meer
Lees meer...