Meer en meer fraude via Card Stop: hoe kan je vermijden dat je in de val loopt?

De betalingsverwerker Worldline en de bankenfederatie Febelin waarschuwen voor oplichters die je zogezegd in naam van Card Stop contacteren. Ze proberen hun slachtoffers te overtuigen dat er verdachte transacties zijn vastgesteld op hun bankrekening. “Ga daar nooit op in. Ze proberen je gegevens te stelen”, waarschuwen de twee organisaties.

Context: Phishing blijft een enorme plaag in ons land.

  • Dat is een fraudetechniek waarbij criminelen zich voordoen als een medewerker van een betrouwbare instelling, zoals de overheid of een bank. Via die weg proberen ze je persoonlijke en financiële gegevens te stelen. 

In het nieuws: Volgens Febelfin en Wordline worden de laatste tijd meer en meer mensen opgebeld door een nummer dat begint met ‘04’.

  • “De stem aan de andere kant van de lijn beweert een medewerker van Card Stop te zijn en informeert dat er verdachte transacties zijn gedetecteerd op een bankrekening”, waarschuwt de bankenfederatie. “In realiteit gaat het hier om een frauduleuze oproep die niet van Card Stop komt maar van oplichters.”
  • Eenmaal ze iemand aan de lijn hebben, proberen ze die persoon te overtuigen dat ze verdachte transacties hebben vastgesteld op hun rekening. “Via enkele gewiekste manipulatietechnieken vragen de fraudeurs de slachtoffers om een ongebruikelijke handeling uit te voeren – zoals het downloaden van een applicatie op hun mobiele telefoon – om op die manier toegang te krijgen tot hun persoonlijke gegevens”, klinkt het. 

Waar moet je op letten? Wordline en Febelfin geven enkele tips om te vermijden dat je het slachtoffer wordt van dergelijke fraudetechnieken. 

  • Card Stop zal nooit proactief kaarthouders opbellen om ze op de hoogte te brengen van frauduleuze transacties. Accepteer daarom geen oproepen waarin wordt gevraagd om actie te ondernemen namens Card Stop. “Dit zijn frauduleuze oproepen die bedoeld zijn om persoonlijke gegevens te verkrijgen. Hang onmiddellijk op!”, aldus Wordline.
  • Geef nooit pincode of andere bankcodes door via telefoon, mail, sms of sociale media. Worldline, de beheerder van Card Stop, of banken, zullen nooit om dit soort informatie vragen.

Ook dit nog: Als Worldline echter zelf verdachte transacties met een kaart detecteert, dan neemt de dienst ‘Fraudepreventie’ rechtstreeks contact op met de kaarthouder

  • “Als het om een kredietkaart gaat, dan sturen we een brief, sms of app-notificatie – afhankelijk van wat afgesproken is met de bank – naar de kaarthouder. Daarin wordt altijd gevraagd om terug te bellen naar een standaard telefoonnummer (02/205.85.85) dat gekend is en geverifieerd kan worden door de ontvanger. Er staat ook nooit een link of url in de berichten, wel een persoonlijke code die de kaarthouder telefonisch moet ingeven om de bewuste kaart of kaarten te blokkeren”, laat Wordline aan Het Nieuwsblad weten.
  • Als er een vermoeden van fraude is bij een debetkaart, blokkeert Worldine preventief de kaart. “Zo kunnen we voorkomen dat er nog geld van de rekening gaat. Vervolgens contacteren we de kaarthouder om na te gaan of ons vermoeden klopt”, klinkt het. “Is alles in orde, dan wordt de kaart meteen gedeblokkeerd. We verwijzen daarbij nooit naar Card Stop, enkel naar Worldline, en vragen ook nooit om ons wat dan ook van gegevens door te geven.”

Wat als je toch in de val bent gelopen? Doe het volgende: 

  • Blokkeer je kaart onmiddellijk door Card Stop te bellen op 078/170.170.
  • Neem contact op met je bank.
  • Verander je codes.
  • Dien een klacht in bij de politie.
Meer
Lees meer...