Klingande over ghostproducers, het belang van Tomorrrowland en zijn nieuwe plaat

Met zijn hit Jubel werd Klingande in 2013 in één keer een absolute wereldster. De Franse dj werd bijna letterlijk een deel van het meubilair van Tomorrowland en na de zomer brengt hij zijn dubbele debuutplaat ‘The Album’ uit. Newsmonkey voelde hem aan de tand.

In je nieuwe clip voor By The River zien we veel actie. Wat betekent dat allemaal?

“We wilden een verhaal vertellen met de clip. Het was goed om samen te werken met de influencer Jay Alvarrez. Hij doet altijd gekke dingen, zoals uit een vliegtuig springen. Hij is erg creatief, dat is zijn manier van leven.”

Je bent met de zanger Jamie N Commons in zee gegaan voor By The River. Hoe was het om met hem te werken?

“Toen ik het nummer gemaakt had, was ik er eigenlijk niet zo blij mee. De stem paste niet bij mijn beats. Maar toen stuurde ik de demo naar Jamie en hij wou het meteen doen. Uiteindelijk heeft hij de track naar de next level geduwd. Ik ben heel blij met het resultaat.”

“Ik kende Jamie niet persoonlijk, maar ik was al een grote fan van zijn muziek. Twee weken geleden heb ik voor het eerst met hem opgetreden in de VS. Een heel sterke stem, indrukwekkend. Het is meer bluesy. Ik vind het leuk om zo’n elementen in mijn muziek te verwerken.”

Vind je dat er meer blues en gitaar gebruikt moet worden in elektronische muziek?

“Ik weet niet of het meer gebruikt moet worden, maar ik hou ervan om genres te vermengen. Ik luister ook niet enkel naar elektronische muziek. Daarom verwerk ik rock en akoestische elementen in mijn muziek.”

Dubbelalbum als debuut

Je bent al lang actief, maar je brengt nu pas een debuutplaat uit als dubbelalbum. Waarom?

“De naam van de plaat is ‘The Album’. Ik wou al lang een langspeelplaat opnemen, maar ik vond er nooit de tijd voor. Ik heb voor die titel gekozen, omdat ik in één keer alles geef. Op één cd zullen enkel nieuwe nummers staan. Op de andere alle songs die ik in het verleden ooit maakte.”

“Mijn nieuw werk klinkt helemaal anders dan de oude Klingande-vibe. Er zit bijna altijd gitaarwerk in. Ik vind het leuk om met live instrumenten en synthesizers te werken. Als ik een song schrijf, begin ik eerst te jammen op de gitaar en eventueel te jammen met een zanger. Daarna kan ik een nieuw hoofdstuk beginnen.”

Zijn er nog belangrijke artiesten met wie je samenwerkt op deze plaat?

“Geen heel grote namen. Daar draait het ook niet om. Ik heb bijvoorbeeld wel een lied gemaakt met Goldfish. Daarnaast ben ik met nog een aantal anderen in gesprek voor eventuele samenwerkingen, vooral dj’s. Ik denk dat ik nog een nummer ga opnemen met Joe Killington, die al mijn song Ready For Love inzong.”

Carrière na Jubel

Je bent wereldberoemd geworden met het nummer Jubel. Was het daarna moeilijk om iets nieuw uit te brengen? Want het moet toch moeilijk navolgbaar geweest zijn.

“Ja. Ik wou geen follow-up maken, geen Jubel bis. Misschien had dat wel gewerkt, maar ik wou iets anders proberen. Na Jubel heeft het een aantal maanden geduurd om een nieuwe song te schrijven, omdat het niet eenvoudig was om op nieuwe ideeën te komen. Daarom bracht ik River uit met harmonica. Daarna maakte ik een song met strijkers. Ik was continu aan het experimenteren met nieuwe dingen. Ik wil dat de muziek nooit twee keer hetzelfde klinkt.”

Het belang van Tomorrowland

Hoe bevalt het Belgische publiek je?

“Belgische toeschouwers zijn echt heel leuk. Als je op een festival in België staat, doen mensen echt mee. België is echt goed.”

Waar sta je het liefst, op festivals of in clubs?

“Vroeger zou ik ‘allebei’ geantwoord hebben, maar om eerlijk te zijn, sta ik liever op festivals. Als ik een groot podium heb, kan ik me meer expressief uitdrukken samen met mijn muzikanten. We hebben bewegingsruimte. Ik heb twee muzikanten bij, veel clubs zijn daar niet op voorzien. In een aantal clubs lukt dat wel. In de VS zit je trouwens niet met dat probleem. Je hebt daar minder clubs en festivals, maar meer venues. Daar hou ik van, daar is meer plaats.”

Over festivals gesproken, in België hebben wij Tomorrowland. Jij bent daar een stuk van het meubilair, je hebt al vaak op het festival gestaan. Is Tomorrowland echt een trendsetter? Kan het festival echt dj’s lanceren of is het gewoon een evenement als een ander?

“Tomorrowland is het grootste festival in de EDM. Het is enorm belangrijk. Als ik daar sta, komen veel mensen naar me toe doorheen het jaar dat daarop volgt. Ze spreken me dan bijna allemaal aan over Tomorrowland. Het helpt heel hard om daar op te treden. Je kan je muziek laten horen aan een grote groep mensen die nog niks over je weet.”

“Tomorrowland is zo geweldig, omdat het precies is alsof je een nieuwe wereld binnenstapt. Je voelt dat echt. Het is zoals Disneyland. Het zit echt heel goed in elkaar.”

Ghostproducers

Hoe onderscheid je je van alle andere dj’s?

“Ik denk dat ik anders klink dan de anderen. Je moet de interesse van mensen blijven wekken. Het is belangrijk om het publiek iets te geven dat ze niet elke week te zien krijgen. Ik heb twee muzikanten bij. Lang niet iedereen doet dat. Dat is voor mij ook logisch, want mijn geluid klinkt heel akoestisch. Mijn muziek is gecomponeerd om live te spelen, een logische zet dus.”

Er is de jongste tijd veel te doen rond ghostproducers, anonieme muziekproducenten die tegen torenhoge bedragen tracks leveren aan grote dj’s zonder dat ze daarvoor erkend worden. Wat vind jij van dat fenomeen?

“Dat gebeurt zeer vaak, ik hoor daar zeer veel verhalen over. Het maakt me niet veel uit, want iedereen is op zijn eigen manier met muziek bezig. Als je op het podium een goede entertainer bent, kan het niemand schelen of jij nu een bepaalde track geproduceerd hebt of niet. Mensen willen zich gewoon amuseren terwijl ze je op het podium zien mixen.”

“Toen ik er pas over hoorde, vond ik het oneerlijk, maar nu kan het me niet echt meer iets schelen. Uiteindelijk is het het belangrijkste dat je mensen blij maakt. Daar draait het om. Het is natuurlijk goed om de twee dingen goed te kunnen, produceren en live draaien.”

“Wat ik niet leuk vind, is dat mensen soms niet erkend worden voor hun werk. Dat is raar. Hun naam moet erop staan, want zij hebben het werk gedaan. Maar van mij mag iedereen zijn eigen ding doen.”

Releasedatum

Wat zijn je toekomstplannen?

“Ik moet ‘The Album’ nog op tijd afmaken, nog niet alles is klaar. Ik moet nog mixen en drie songs schrijven. De releasedatum is 27 september.”

Gesponsorde artikelen