4 tips om vol goede moed te starten na de zomervakantie

Burnout is killing his career
GettyImages

Het einde van de zomer, en daarmee ook het einde van de vakantie, is (helaas) in zicht. Je merkt het alleen al aan de dagen, die worden steeds korter. Maar hoe kan je je nu voorbereiden om terug te beginnen met school of je werk? Onze tips helpen alvast om je batterijen terug op te laden.

Als je denkt aan fitheid, dan denk je meteen aan je lichaam. Maar er is ook een andere kant, namelijk de mentale fitheid. Ben je mentaal niet fit? Dan ben je vaker negatief ingesteld, lijken problemen ineens obstakels en voel je je minder goed in het dagelijks leven. Net zoals je lichaam, heeft je geest ook training nodig om in shape te blijven.

Zet een stapje terug, breathe

We zijn heel de dag door aan het lopen, rennen, sprinten van de ene plaats naar de andere. Daarnaast hebben we ook nog bepaalde doelen die we willen bereiken in ons leven. Zo wil je bijvoorbeeld met de fiets naar je werk, of toch zeker één keer per week naar de fitness gaan. Heb je die doelen bereikt? Hup, door naar de volgende. Maar je kan best eens een stapje terugzetten, adempauze nemen.

Mensen hebben het in het algemeen moeilijk om een stapje terug te zetten in het leven. Het belangrijkste is dat je leert luisteren naar je lichaam. Als je gezicht voortdurend gespannen is, of je hebt last van hoofdpijn boven je ogen, dan is het misschien tijd om te relaxen. Plan dan een avondje sporten in met je vrienden. Op die manier ben je bezig, maar kan je toch nog gezellig babbelen. Als die afspraak vastligt, zeg je ze bovendien niet snel af.

Realistische weekplanning

Het belangrijkste woord hier is realistisch. Je kan planningen maken die gebaseerd zijn op 32 uur in een dag. Realitycheck: het zijn er maar 24. Plan je dag daar dan ook naar. Zet de dringende zaken bovenaan op je lijstje. Soms kan je eens afwisselen, maar in het algemeen staat alles wat belangrijk is bovenaan. Jij bent de persoon die dingen prioriteit geeft of niet. Hou dat dus in de gaten als je een planning maakt.

Asian Lady Typing Laptop Calendar Cafe Concept
GettyImages

Laat in je planning ook gaten. Op die manier kan je namelijk dingen voorzien die niet gepland waren, maar die toch gebeuren. Je brein heeft af en toe rust nodig. Wanneer je ontspannen bent, kan je veel beter relativeren.

Piekeren is overbodig

Als je veel piekert, dan put je je mentaal uit. Je wordt alleen maar angstiger en meer gespannen, wat niet leidt tot oplossingen. Als je toch in een neerwaartse spiraal valt, zeg dan hardop tegen jezelf dat je moet stoppen.

Hoe doe je dat? Zoek afleiding, ga gewoon iets anders doen. Neem bijvoorbeeld je telefoon en bel naar je beste vriend of vriendin. Praat over een luchtig en leuk onderwerp. Geen vrienden bereikbaar? Ga naar de sportschool. Op die manier krijg je terug energie om er volop tegenaan te gaan.

Eet met aandacht

Wanneer was de laatste keer dat je bewust gegeten hebt? Meestal zijn we altijd gehaast als we iets eten. Denk maar aan die snelle hap die je neemt onderweg naar je werk of omdat je weeral ergens te laat bent. Ondertussen zitten we ook nog snel op onze smartphone Instagram te checken. Niet de bedoeling.

Neem vanaf nu tijd om te eten. Zorg ervoor dat je maaltijd je rustmoment van de dag wordt. Ruik en proef wat je opeet. Als je merkt dat je gedachten afdwalen, focus dan terug op je eten. Gezond en aandachtig eten zorgt niet alleen voor je mentale, maar ook voor je fysieke gezondheid.

Gesponsorde artikelen