Amazon verhoogt drempel voor gratis verzending om abonnementen van Prime-leden te stimuleren

Slecht nieuws voor de klanten van webgigant Amazon. Het e-commerce platform test een nieuw minimumbedrag om in aanmerking te komen voor gratis bezorging. Men zal met andere woorden meer moeten uitgeven om niet te moeten betalen voor de levering van de aankopen.

In het nieuws. Amazon test een winkelmandje van minimaal 35 dollar om in aanmerking te komen voor gratis bezorging.

  • Momenteel wordt de test alleen uitgevoerd op specifieke markten van het platform. Maar er is geen garantie dat de e-commerce gigant het testbereik niet zal vergroten.
  • Tot voor kort moesten niet-Prime Amerikanen 25 dollar aan goederen in hun winkelmandje stoppen om in aanmerking te komen voor gratis levering, straks dus 35 dollar.

De details. Deze herberekening van het minimumbedrag maakt duidelijk deel uit van een kostenbesparingsplan.

  • Hiermee zorgt Amazon ervoor dat klanten meer geld uitgeven om te profiteren van gratis bezorging.
  • Het is ook een geweldige manier om ze te laten intekenen op Prime. Dat is het premiumpakket van Amazon dat toegang geeft tot gratis levering op een groot aantal producten en andere diensten.
  • In de Verenigde Staten kost een Prime-abonnement 139 dollar (127 euro) per jaar.

“We evalueren voortdurend onze aanbiedingen en maken aanpassingen op basis van die evaluaties. Prime-leden genieten nog steeds van gratis bezorging op meer dan 300 miljoen items, met tientallen miljoenen artikelen beschikbaar voor gratis levering op dezelfde dag.”

Amazon

Kosten verminderen en inkomsten doen stijgen

De test maakt deel uit van de toezegging die Amazon CEO Andy Jassy vorig jaar deed om de uitgaven van het bedrijf te herzien. Dit in het licht van de vertragende verkoop en de onzekere vooruitzichten als gevolg van het huidige economische klimaat.

  • Dit resulteerde in 27.000 ontslagen in het afgelopen jaar, evenals een vacaturestop.
  • Met dit in gedachten is Amazon begonnen met het in rekening brengen van kosten voor bepaalde retourzendingen en leveringen bij bestellingen van verse levensmiddelen.
  • Leveringen vereisen veel logistiek en mankracht. Dit alles brengt uiteraard aanzienlijke kosten met zich mee.

Maar het is ook een gouden kans voor het platform om de inkomsten uit zijn abonnementsdienst te verhogen.

Let op: dit is niet de eerste keer dat Amazon het minimumbedrag voor gratis verzending aanpast. In 2016 steeg dit bedrag in de Verenigde Staten van 35 naar 49 dollar. Alleen om te concurreren met Walmart verlaagde de e-commerce gigant dit bedrag uiteindelijk naar 25 dollar.

Vandaag heeft Walmart zijn minimumbedrag echter verhoogd naar 35 dollar, waardoor Amazon de ruimte heeft om zijn minimumbedrag zelf ook te verhogen. (nd)

Meer
Lees meer...