Boetes middenvakrijden verdubbelen, maar wanneer word je eigenlijk beboet? En weten ze het bij de politie zelf wel?

Uit een onderzoek van VIAS bleek middenvakrijden het meest ergerlijke gedrag. Hier willen Open Vld-Kamerleden Sabien Lahaye-Battheu en Tim Vandenput iets aan doen. Zij willen een verdubbeling van de boetes voor middenvakrijders. Maar wanneer ben je een middenvakrijder en wanneer ben je dat niet?

Rechts inhalen is een overtreding van de tweede graad. Het kan je boetes opleveren van 116 tot 160 euro. “Maar die overtreding is vaak het gevolg van het middenvakkleven door een andere chauffeur. Het is niet logisch, noch eerlijk dat beide feiten niet even zwaar worden gestraft”, zeggen de liberalen. Middenvakrijden is nu nog een overtreding van de eerste graad waarop boetes van 58 tot 85 euro kleven.

De twee Kamerleden willen van het middenvakrijden ook een overtreding van de tweede graad maken met boetes tot 160 euro als gevolg. “Het middenvakkleven wordt zo een overtreding die de veiligheid van personen onrechtstreeks in gevaar kan brengen. Dat is ook effectief het geval. Het middenvakkleven zorgt immers niet alleen voor ergernis, maar ook voor vele weefbewegingen en gevaarlijke manoeuvres”, zegt Lahaye-Battheu.

Geen nieuw probleem

Federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) had het in december vorig jaar al over de verhoging van de straffen voor middenvakrijders. Ook automobilistenvereniging Touring is voorstander. N-VA volgt de liberalen, maar vindt dat controles belangrijk zijn. Dat zegt Kamerlid Daphné Dumery aan De Morgen. CD&V heeft nog enkele bedenkingen. “Maar rechts inhalen is een duidelijke beweging terwijl dat bij middenvakrijders niet het geval is. In tegenstelling tot rechts inhalen wordt er ook geen rechtstreeks gevaar gecreëerd”, aldus Jef Van den Bergh.

Uit cijfers van minister Jambon (N-VA) blijkt dat 3.603 autobestuurders in 2016 werden beboet voor rechts inhalen. 2.079 boetes werden uitgeschreven voor het storend blijven rijden op de linker- of middenrijstrook. De verhoging van de boetes alleen is niet voldoende. “De politie zal ook een extra oogje in het zeil moeten houden en middenvakklevers beboeten. Wanneer het een overtreding in de tweede graad wordt, zal de prioriteit sowieso verhogen”, aldus Lahaye-Battheu en Vandenput.

Wanneer krijg je een boete?

In de wegcode staat dat “elke bestuurder die de rijbaan volgt, zo dicht mogelijk bij de rechterrand van die rijbaan moet blijven”. Bij druk verkeer mag je in meerdere files rijden of in een rijstrook naar keuze.

Maar wanneer word je dan beboet? Peter De Waele, woordvoerder van de Federale Politie, verduidelijkt: “Het is een kwestie van gezond verstand. Elke situatie is anders. Als een chauffeur hardnekkig in het middenvak blijft rijden, dan zal er een boete volgen. Maar je zal niet worden beboet wanneer er slechts 10 meter is tussen 2 vrachtwagens. De situatie moet bovenal veilig blijven.”

Het is dus niet duidelijk wanneer je niet wordt beboet en wanneer wel. “Uiteindelijk worden die boetes ook niet zo vaak uitgeschreven”, aldus De Waele. De vraag rijst of een verhoging van de geldboete wel efficiënt is.

Meer
Lees meer...