Coca-Cola ontwikkelde nieuwe smaak met behulp van AI

Niet alleen de techbedrijven storten zich op artificiële intelligentie (AI). Ook bedrijven uit andere sectoren springen op die trein. Coca-Cola is daar nu een mooi voorbeeld van. De frisdrankenproducent heeft een nieuwe smaak ontwikkeld met de hulp van AI.

In het nieuws: Coca-Cola heeft een nieuwe gelimiteerde editie gelanceerd van de wereldbefaamde frisdrank. Het multinationale bedrijf heeft daarbij een beroep gedaan op kunstmatige intelligentie.

  • Coca-Cola heeft de frisdrank de naam Coke Y3000 gegeven. Artificiële intelligentie heeft het ontwerp van het blikje gekozen.
  • Maar, en dit is het meest verrassende, de smaak van Coke Y300 zal lijken op die van de gewone cola, maar met iets extra’s.
  • Het recept blijft een groot geheim. “We zullen die vraag nooit echt op een duidelijke manier beantwoorden”, vertelde Oana Vlad, senior director of global strategy bij Coca-Cola, aan CNN. Maar “het smaakprofiel is nog steeds, laten we zeggen, 85-90 procent cola. De overige 10 à 15 procent wijkt daarvan af.”

Hulp van AI

  • Dit is niet de eerste ‘ongewone’ cola die wordt uitgebracht door het merk, dat probeert zijn klantenbestand te vernieuwen door jonge mensen aan te trekken met onder meer opvallende verpakkingen.
  • “Voor de smaak baseerden we ons op gewone menselijke inzichten door uit te zoeken welke smaken mensen associëren met de toekomst. Daarna gebruikte de multinational AI om smaakcombinaties en -profielen uit te zoeken”, volgens een woordvoerder.
  • Net zoals de andere frisdranken van Coca-Cola zal het mogelijk zijn om een suikervrije versie te drinken. Het drankje is vanaf dinsdag voor een beperkte tijd te koop en kost hetzelfde als gewone cola. Volgens de eerste berichten zal Coke Y3000 niet (rechtstreeks) beschikbaar zijn in onze contreien.

(ns)

Meer
Lees meer...