De decadente kippen van Silicon Valley dragen nu pampers in huis

Kippen zijn de nieuwe rage bij het goedverdienend volk in Silicon Valley. Nu kan je stellen dat het houden van je eigen pluimvee een mooi duurzaam initiatief is, het probleem is de manier waarop die beesten worden gehouden door de digitale elite, door de meesten onder ons toch als knettergek zal worden beschreven.

In Silicon Valley hebben ze het tegenwoordig graag over “disconnect” of hoe er een groeiende kloof is tussen dat deel van de bevolking dat “mee” is en dat deel dat “niet meer mee” is. Maar je kan je afvragen of er ook geen “disconnect” is tussen die zwaar verdienende elite in ’s werelds high tech-paradijs en de realiteit.

20.000 euro voor een kippenhok uitgeven bijvoorbeeld is blijkbaar de normaalste zaak van de wereld. Er wordt ook obsessief omgegaan met de kippen. Door hun productiviteit (aantal en kleur van eieren) in kaart te brengen bijvoorbeeld. En door nieuwe manieren te vinden om het welzijn van hun vogels te optimaliseren – en zo zelf gelukkiger te worden.

Terwijl in de VS de doorsnee Amerikaan voor een legkip iets van een 15 euro betaalt, gaan ze in Silicon Valley voor erfgoedrassen, een aanduiding voor zeldzame, niet-industriële vogels met genetische lijnen die generaties terug te voeren zijn. Reken al maar gauw 350 euro voor zo’n kip.

Blijkbaar bestaat er ook zoiets als schootkippen (“kippen die aanhankelijk en rustig zijn en zacht genoeg voor een kind om te knuffelen”) en die zijn bij de elite erg populair. Andere zaken waarmee je kan uitpakken zijn zeldzaamheid, schoonheid en het vermogen van de kippen om felbegeerde, gekleurde eieren te produceren.

Daar horen dus cutting-edge kippenhokken bij, exorbitante dierenartsenrekeningen. De kippen eten beter dan de meeste mensen op aarde trouwens; een dieet van biologische zalm, watermeloen en biefstuk is geen uitzondering.

Blauwe eieren

Nieuwe eigenaars beginnen doorgaans met een standaardras zoals een Leghorn, een Barred Rock of Rhode Island Red voordat ze upgraden naar iets meer exotisch en sierlijks zoals een Silkie, een Jersey Giant, goud geregen Hollandse huifhoenen of een Dorking, een bedreigd Brits ras dat blijkbaar stamt uit de tijd van het Romeinse rijk.

Ook populair zijn Easter Eggers, een soort kip met een gen dat het mogelijk maakt om lichtblauwe eieren te produceren.

Wie wat wil zijn in Silicon Valley heeft al snel vier à vijf kippen nodig. En die hebben een navenant huis nodig. We hadden het al over kippenhokken van 20.000 euro. Hoe kan een kippenhok zoveel kosten? Wel, om te begin door het te laten zetten door een aannemer in plaats van het kant-en-klaar te kopen of zelf in elkaar te steken.

Het idee is dat het kippenhok – uiteraard – past bij de stijl van je huis. Zo’n kippenhok moet ook van de juiste materialen worden gemaakt. Ofwel gerecycleerde materialen of – erg in de mode momenteel – van redwood, het hout van de mammoetboom of van tropisch hardhout. Vrij van chemicaliën is een must.

De hokken zijn ook uitgerust met zonnepanelen, geautomatiseerde deuren en elektrische verlichting – evenals videocamera’s waarmee eigenaren op afstand hun geliefde vogels kunnen controleren.

Via Coop Tender bijvoorbeeld, een systeem dat toelaat om je kippenhok via een app op je smartphone te controleren. Je kan er de temperatuur in het hok mee regelen, de ventilatie en de verlichting.

Via het systeem kan je ook deurtjes open en dicht doen en het heeft “roofdierbewegingsdetectie” die een veiligheidslampje inschakelt en een tekstbericht stuurt naar je smartphone wanneer er iets in de buurt van je hok komt dat een gevaar voor je kippen kan zijn.

Pampers

Silicon Valley-kippen worden vaak beschouwd als familieleden door hun eigenaars. Sommigen steken de dieren wekelijks in bad en föhnen ze daarna. De kippen mogen ook vaak in huis lopen, zegt Leslie Citroen, vaak met pampers aan. Die pampers kosten 18 euro per stuk en zijn verkrijgbaar met de gekste motiefjes.

Citroen (54) is één van de meest populaire “chicken whisperers” in de San Francisco Bay. Ze biedt consultancy aan kippeneigenaars à rato van 225 euro per uur. Leslie geeft niet alleen raad, ze verkoopt ook kippen en kippenhokken. Stel dat je met kippen wil beginnen, reken dan al maar iets van een 4.000 à 5.000 euro voor een door haar geleverde setup, inclusief een kip of vier.

Citroen zegt dat ze ondertussen “duizenden” klanten heeft gehad. Zeker één van die klanten heeft een chef in dienst die kookt voor de kippen.

Haar klanten spenderen “duizenden dollars” aan operaties en röntgenfoto’s om de kippen in leven te houden na aanvallen van roofdieren of als ze ziek worden.

Status

Ze zegt dat de meeste van haar klanten mannen zijn, dertigers en veertigers, doorgaans met een jonge familie. “Ze zitten hele dagen achter computers en verlangen naar een band met de natuur”, verklaart ze dat. Maar “wat ze vooral willen, is een regenboogassortiment van mooie, gekleurde eieren in verschillende tinten blauw, olijfgroen en gespikkeld bruin.”

En daarmee zijn we bij de echte essentie beland: voor de eigenaars zijn de kippen in de eerste plaats een statussymbool. Ze dienen om indruk te maken.

Leslie Citroens 19-jarige zoon, Luca, die opgroeide op het familiebedrijf, verwoordt het zo: “Kunnen zeggen dat je kippen hebt, zegt: ‘Ik heb een achtertuin’ en een achtertuin zegt: ‘Ik heb ruimte’. En dat betekent dat je geld hebt, vooral als het gaat om onroerend goed in Silicon Valley.”

Mensen met te veel geld doen rare dingen. “We geven een waanzinnig bedrag uit aan onze 10 kippen”, geeft één van Citroens klanten, Amina Azhar-Graham, toe. “We dachten dat we ze restjes zouden geven, maar onze kippen eten uiteindelijk gegrilde zalm, biefstuk, verse sla en biologische watermeloen”. Haar man is een software engineer.

Type-A tech industry power couple

Of neem de familie Van Horn. Lauren Van Horn werkte voor Facebook en is nu voltijds mama voor haar tweejarige dochter. Man Matt noemt zichzelf een “entrepreneurial futurist”. Hij live-streamde zijn huwelijksaanzoek aan Lauren. Hij is mede-oprichter van een bedrijf dat internet geconnecteerde ovens maakt. Het is wat ze in Silicon Valley (bloedserieus dan nog) een “type-A, tech-industry power couple” noemen.

Tot niet zo lang geleden zouden de Van Horns arriveren op een etentje met een mooie fles wijn in de hand – meestal een zinfandel van hun favoriete wijngaard in het nabijgelegen Napa.

Maar de laatste tijd komen ze aanzetten met een sixpack eieren. Niet zomaar eieren, maar een zorgvuldig uitgekozen, koffie-kleurige collectie. Gelegd door de raskippen in een gezellig hok op het achterterras van de familie met uitzicht op Sutro Forest. Elke doos is voorzien van het speciaal ontworpen zegel van goedkeuring van de familie: “VH SF Eggs”.

Meer
Lees meer...