Grote rebranding bij Firefox: nieuw logo zonder vosje en betalende versie

Mozilla heeft het nieuwe logo voorgesteld van Firefox, dat tegenwoordig een verschillende diensten onder haar vleugel heeft. We zien vooral meer fire en minder fox. Toch wordt het vosje nog steeds verwerkt in het logo van de browser zelf. Alsof dat nog niet genoeg is, kondigt Mozilla een betalende premium-formule aan.

Mozilla heeft een nieuw, overkoepelend logo (zie boven) voorgesteld als vlaggenschip van alle Firefox-producten. Elke dienst heeft zijn eigen, nieuw logo, van de browser en de bestandoverdrager Firefox Send tot Firefox Monitor en Firefox Lockwise.

Dit zijn de nieuwe Firefox-logo’s:

Aardbol in brand

Het logo van de browser ziet er een beetje uit als een aardbol die in brand staat, iets waar veel mensen zich in deze woelige tijden waarschijnlijk in kunnen vinden. Er werd ook gezegd dat “het icoontje met de snelle vos en de vlammende staart qua design niet de volledige productfamilie van Mozilla vertegenwoordigt”.

Firefox Monitor en Firefox Lockwise

Vorig jaar liet Mozilla al weten dat er aan het logo gesleuteld diende te worden, omdat het moederbedrijf haar productenlijn uitbreidt. Zo is sinds vorig jaar Firefox Monitor beschikbaar. Die dienst waarschuwt gebruikers als hun online accounts ten prooi valt aan een datalek of aan gegevensschendingen. Ook Firefox Lockwise werd uit de grond gestampt, een handige, beveiligde interface om je verschillende paswoorden in op te slaan.

Dit is de evolutie van de Firefox-logo’s door de jaren heen:

Premium-versie

En er is meer nieuws: Mozilla is van plan om dit jaar nog een abonnementsformule voor Firefox op de markt te brengen. Die premium-versie zou nieuwe mogelijkheden bieden, waaronder cloudopslag en een VPN-functie. Dat liet Mozilla-CEO Chris Beard weten aan het Duitse zakentijdschrift t3n Magazin

Over andere uitbreidingen is voorlopig nog niets bekend. De nieuwe dienst zou in de herfst het levenslicht zien, waarschijnlijk in oktober. Mozilla benadrukt wel dat de gratis versie van Firefox, zoals we die nu kennen, gewoon blijft bestaan.

Mozilla: Mozilla-CEO Chris Beard

Strategische rebranding

Al deze veranderingen die Mozilla doorvoert, kaderen in een bredere strategie om Firefox en andere diensten opnieuw op de kaart te zetten. Zo vielen vorige maand wereldwijd de add-ons in Firefox weg. Dat zijn uitbreidingen van een browser.

De oorzaak was een verlopen certificaat, dat de ontwikkelaars en beheerders van Mozilla niet hadden vernieuwd. Mozilla bood uitgebreid zijn excuses aan, maar leed toch enige imagoschade.

Beste browser

Ondanks bovenstaande blunder, doet Mozilla het de jongste jaren op technisch vlak goed. Volgens de invloedrijke technologiewebsite Techradar is Mozilla Firefox anno 2019 de beste browser. De oorzaak ligt bij de introductie van Firefox Quantum vorig jaar, dat Firefox dubbel zo snel maakte. 

De website geeft toe dat Google Chrome het een hele tijd een stuk beter deed, maar Firefox heeft hen ingehaald door haar hoge snelheid, uitstekende system resources en privacy tools. Bovendien neemt het gebruik van Firefox amper RAM-geheugen in beslag, zelfs als je enorm veel tabbladen geopend hebt.

Op de tweede plaats staat Google Chrome, gevolgd door Opera, Microsoft Edge en Microsoft Internet Explorer.

Meer
Lees meer...