Hoe de zelfrijdende auto binnen een paar jaar miljoenen jobs gaat doen sneuvelen, maar dat toch fantastisch nieuws is

Hoe de zelfrijdende auto binnen een paar jaar miljoenen jobs gaat doen sneuvelen, maar dat toch fantastisch nieuws is

We staan aan de drempel van een revolutie die onze levens drastisch zal omgooien, en die ook duizendend banen bedreigt: de zelfrijdende auto. Op een paar jaar tijd zijn zowel technologiereuzen als Google, Tesla en Apple enorm vooruit gegaan, autoconstructeurs zitten niet ver achter. De impact zal gigantisch zijn, voorspelt futurist Zack Kanter op z’n blog. 

Hoe ver staan we van wagens die volledig autonoom rijden? Is dat de volgende revolutie, zoals de mobiele toestellen er plots waren, op dik tien jaar tijd? Veel analisten denken dat het nog heel lang zal duren, maar een pure believer is Zack Kanter, een ondernemer en ‘futurist’. Op z’n blog bouwt hij een interessante redenering op, die verstrekkende gevolgen zal hebben, als ze klopt.

Volgens Kanter gaat de revolutie van zelfrijdende auto’s nu razendsnel. Tegen 2025 zijn ze overal, tegen 2030 bestaat er niets anders meer. Dat zal leiden tot gigantische verliezen, zowel financieel als in jobs, in de klassieke autosector. Tegelijk zal een groot deel van ons milieuprobleem opgelost worden, er zullen tienduizendend doden minder in het verkeer zijn, onze productiviteit gaat met miljoenen uren omhoog gaan, en er komt een totaal nieuwe industrie waar wij nu nog geen idee van hebben.

Om te beginnen die snelheid van de ontwikkeling. Kanter heeft een paar goeie voorbeelden: Tesla slaagt er in 2015 al in om hun auto’s voor 90 procent van de tijd zelf te laten rijden. Ze voorspellen “compleet zelfrijdende auto’s tegen 2020”, waarbij je kan “gaan slapen als je start en weer wakker worden wanneer je toekomt op je bestemming.” Ook Google heeft soortgelijke plannen en timing. General Motors brengt in 2017 modellen op de markt die zelf kunnen “sturen, remmen en versnellen op autosnelwegen en in files.

We gebruiken onze auto slechts 4 procent

Wat de impact betreft: die is gigantisch, berekende zakenbank Morgan Stanley. We gebruiken onze wagen maar zo’n 4 procent van de tijd, bijzonder weinig als je weet dat de kost van een wagen per jaar gemiddeld 8.000 euro is. Wagens zijn dus een enorme hap uit het gezinsbudget, de duurste aankoop na een huis, zegt Kanter. Net daarom dat steeds meer mensen in de richting taxiapps zoals Uber of autodelen gaan: BlaBlacar is ondertussen ook razend populair in Europa. Het is gewoon een pak goedkoper, zeker als je in de stad woont. Een studie toont aan dat als je minder dan ongeveer 16.000 kilometer per jaar doet en in een grote stad woont, het geen zin meer heeft om een auto te kopen. Auto’s zullen dus veel minder door consumenten gekocht worden, wij kopen voortaan ritten of delen auto’s en kopen daar een abonnement. En het zullen de Uber’s en BlaBlacar’s zijn die auto’s kopen.

De vraag of autonome auto’s populair zullen zijn of niet, hoeft nauwelijks gesteld: tijdswinst, de luxe van andere dingen te kunnen doen in plaats van in de file met je vingers te draaien. Opnieuw, studies tonen dat aan: 60 procent van de Amerikanen wil liever een zelfrijdende wagen en 32 procent zegt dat ze liever de wagen laten rijden dan nog iets zelf te moeten doen.

9.000 auto’s voor heel New York

De impact voor Uber is ook enorm natuurlijk, net zoals eigenlijk voor elke taxidienst. 75 procent van de kosten van de service zit in personeel. De discussies met Uber gaan binnenkort dus echt niet meer over “de sociale wetgeving niet naleven”, want er zal niet veel personeel meer zijn dat de wetten al dan niet naleeft. De jongens van Uber hebben al heel duidelijk aangegeven dat ze zo snel mogelijk zonder chauffeurs willen werken. Overigens wil Google zelf de service ook gaan aanbieden, het hoeft dus niet Uber te zijn.

De gevolgen zijn enorm op vlak van efficiëntie: volgens een studie die Kanter citeert van de Columbia University in New York, zijn er amper 9.000 van die zelfrijdende auto’s nodig om heel New York te bedienen. Wachttijd: 36 seconden. Kost: een halve dollar per mijl. Auto’s kunnen immers dag en nacht rijden en één computersysteem is duizenden malen efficiënter dan al die individuele taxichauffeurs.

En dan nu de effecten van zo’n besparing zijn nog straffer: PwC berekent dat, indien het echt tot die zelfrijdende auto’s komt, het totaal aantal wagens in de VS zou kunnen dalen van nu 245 miljoen naar slechts 2,4 miljoen. Dramatisch dus voor de autobouwers, verzekeraars, banken die auto’s leasen, zelfs wegenbouwers. Niemand is veilig voor zo’n drastische krimp. Autoverhuurders zoals Avis of Hertz? Boeken dicht, niet meer nodig… Nooit meer parkeertickets of snelheidsboetes. En zelfs het openbaar vervoer zal misschien grotendeels overbodig worden, als de kosten echt zo laag zijn en de efficiëntie zo hoog als de studies zeggen.

Veel minder doden, nooit meer parking zoeken

Vandaag werken er 800.000 mensen in de auto-industrie en nog 3 miljoen in de garages en services in de VS. Die zullen volgens Kanter grotendeels verdwijnen. Meer dan 10 miljoen jobs op één decennia, voorspelt hij. In ruil kunnen de consumenten in de VS 1 triljoen dollar besparen door lagere kosten.

En het is geen negatief verhaal, als je die prijs, niet enkel in geld uitgedrukt, in rekening brengt. Opnieuw Morgen Stanley berekent dat in de VS 2,1 miljoen mensen gewond raken en bijna 30.000 mensen sterven per jaar. Dat is dan grotendeels voorbij. Geen parkingplaatsje in de stad meer zoeken, levert 30 procent minder verkeer kop. Files verdwijnen, waardoor je meer dan één volle week per jaar spaart. En parkeergarages in de stad verdwijnen, waardoor er gigantisch veel plaats vrijkomt.

Het autoverkeer is in de VS goed voor 17,6 procent van alle broeikasgas. Daarvan verdwijnt er 15,9 procent. Plus, de meeste van die wagens zullen elektrisch zijn. Dat zal gigantische impact hebben op het verbruik van fossiele brandstoffen.

Plus: nooit meer een Bob hoeven te kiezen.

Gesponsorde artikelen