Oekraïne brengt de oorlog naar Moskou, en dat heeft gevolgen voor het openbaar vervoer

De Oekraïense droneaanvallen op Moskou richten tot nog toe weinig schade aan. Ze lijken dan ook eerder bedoeld om de Russische bevolking schrik aan te jagen en op de zenuwen te werken. Die irritatie moet hen dan aanzetten om zich tegen de oorlog en het beleid van het Kremlin te keren.

In het nieuws: De drones in Moskou richten weinig schade aan.

  • De Oekraïense drones vliegen ongeveer eens per week richting Moskou. Daar boren ze zich in flatgebouwen, doorgaans in het zakendistrict in de stad. Daar zijn ook verschillende ministeries gevestigd. Maar recent kwamen ook appartementstorens in de aandacht van de drone-operatoren.
  • Om de drone richting het doelwit te geleiden, maakt men gebruik van geolocatie; GPS eigenlijk. Europa vertrouwt voor zijn GPS-signalen op Galileo, het navigatiesysteem gecreeërd door het Europese Ruimteagentschap. Rusland heeft zijn eigen alternatief, GLONASS genaamd. Dat systeem dient dus om je locatie te bepalen in Rusland.
  • Steeds meer systemen maken gebruik van dergelijke technologie. Denk maar aan leveringsdiensten zoals Deliveroo of Takeaway, tot zelfs festivalapplicaties. Maar ook voor het openbaar vervoer is het nuttig je locatie te kunnen delen. Met je taxichaffeur bijvoorbeeld.

“Problemen met geolocatie, probeer later opnieuw”

De essentie: Een taxi nemen is wel flink lastig in Moskou en daarrond.

  • Om de drones in de war te sturen, speelt Rusland wat met GLONASS. Zo stuurt het eigenlijk een foute geolocatie door naar gebruikers, waaronder gewone burgers, maar even goed schepen of vliegtuigen. Ook de drones krijgen een foute locatie, en moeten zo de weg naar hun doelwit kwijtraken. Aangezien men in Rusland niet vertrouwt op luchtalarmen en het luchtafweer rond de stad bijzonder ineffectief blijkt, zet het alles op alles om met behulp van navigatiesystemen de droneaanvallen te voorkomen. Dat de burger daar mee de dupe van is, zal het Kremlin worst wezen.
  • Zo gebeurt het dus dat inwoners of bezoekers van Moskou hun locatie niet kunnen doorgeven als ze een taxi bestellen. De chauffeur weet dus simpelweg niet waar hij zijn klanten moet oppikken. “Problemen met geolocatie, probeer later opnieuw”, is de korte uitleg die The Economistjournaliste Kate de Pury, die vanuit Moskou werkt, krijgt.
  • Maar ook als de chauffeur erin slaagt zijn klanten terug te vinden, zijn de problemen nog niet van de baan. Zo werken navigatieapplicaties niet naar behoren, aangezien die met hetzelfde systeem werken. Heel wat taxichauffeurs in de Russische hoofdstad zijn afkomstig van andere delen van het land, en kennen de straten dus niet uit het hoofd. Taxigebruikers worden dus vaak geconfronteerd met een veel langere rit, via straten waar ze normaal niet zouden doorrijden.

Daarnaast: Ook het vliegtuigverkeer wordt verstoord door de drones. Zo gaat de internationale luchthaven van Moskou bijvoorbeeld regelmatig tijdelijk op slot, als er een drone voorbij komt. Heel wat vluchten zijn vertraagd of geannuleerd, ten gevolge van de drone-aanvallen. Moskou zelf spreekt echter van “operationele problemen” of “vertraagde binnenkomende vluchten”. Dat laatste is bij vliegtuigreizigers al ingeburgerd geraakt als synoniem voor ‘Oekraïense droneaanvallen’. (cv)

Meer
Lees meer...