894 Kinepolis-zalen na Amerikaanse overname: hun succesformule

Kinepolis

Kinepolis, veruit de grootste Belgische bioscoopketen, neemt de Amerikaanse bioscoopgroep MJR Digital Cinemas over. Daarvoor legt Kinepolis maar liefst 137 miljoen euro neer. Anderhalf jaar geleden nam de Belgische cinemagroep al de Canadese groep Landmark Cinemas uit. Wat is het geheim van Kinepolis?

MJR Digital Cinemas is voornamelijk actief in de Amerikaanse staat Michigan. De hoofdzetel is gevestigd in de stad Bloomfield Hills. De keten beschikt over 10 bioscoopcomplexen, goed voor in totaal 164 schermen en meer dan 20.000 zitplaatsen.

Elk complex beschikt over 10 à 20 cinemazalen. In 2018 ontving MJR Digital Cinemas 6,2 miljoen bezoekers. Er werken 815 mensen voor MJR Digital Cinemas en het bedrijf maakte vorig jaar een omzet van 73,2 miljoen euro (81,2 miljoen dollar).

137,2 miljoen euro

Kinepolis betaalt 137,2 miljoen euro (152,25 miljoen dollar) voor de overname. Het is wellicht de grootste aankoop in de geschiedenis van de Belgische bioscoopgroep. Kinepolis zal MJR wellicht uitbaten nder de originele naam en ook het management van MJR blijft. Wel zal het Europese Kinepolis-team en het Canadese Landmark-team hen ondersteunen.

“Ik ben bijzonder trots dat we de kans krijgen onze investering in Canada uit te breiden naar de VS,” zegt Kinepolis Group-CEO Eddy Duquenne in een persbericht. “De succesvolle overname van het Canadese Landmark Cinemas heeft aangetoond dat we onze bedrijfsstrategie succesvol kunnen implementeren in een ander continent en een andere tijdzone.”

“De overname van MJR past perfect in wat we nastreven inzake expansie : geografisch sluit het aan bij Canada, het betreft uitsluitend multi- en megaplexen en we verwerven een belangrijke vastgoedpositie.”

Kinepolis-CEO Eddy Duquenne

894 zalen

Kinepolis is vanaf nu dus actief in 9 landen: België, Nederland, Luxemburg, Frankrijk, Spanje, Zwitserland, Polen, Canada en de Verenigde Staten. Voor de Amerikaanse overname beschikte de Kinepolis Group al over 97 bioscopen met in totaal 884 zalen. Nu zijn dat er dus 894.

In 2018 werden de complexen van Kinepolis bezocht door 35,6 miljoen mensen. Door filialen in verschillende landen te hebben, hoopt Kinepolis wellicht te compenseren voor eventuele lokale verliezen. Dat de bioscoopketen het in deze tijden zo goed doet, is vrij zeldzaam.

Kinepolis

Netflix geen concurrent

CEO Duquenne zei onlangs nochtans aan de krant De Tijd dat hij streamingdiensten als Netflix niet beschouwt als concurrentie, maar wel terrasjes en andere uitgaansmogelijkheden. Volgens hem is Netflix een concurrent van de traditionele televisie.

Kinepolis

Succesformule

De sleutel tot het succes van Kinepolis? Ten eerste wordt er hard ingezet op de beleving. Zo houdt de cinemaketen zijn ogen open voor innovaties. Denk maar aan de nieuwe 4DX-zalen, waar de toeschouwers te maken krijgen met bewegende stoelen, wind, licht, geur en waterdruppels. Of de cosy seats waarin je met meerdere personen kan zitten. Ook qua food & drinks komt iedereen aan zijn trekken bij Kinepolis.

Daarnaast is het filmaanbod in de Kinepolis-zalen erg breed. Zo kan je er naast de films uit de grote Hollywood-studio’s ook lokale (in ons geval Vlaamse) films bekijken. Bovendien plant Kinepolis om zich te richten op duidelijke doelgroepen in bepaalde landen. Zo doen Japanse films het in Madrid uitstekend, omdat daar een grote Japanse enclave is. Hetzelfde met Turkse films in ons land.

Kinepolis

Gesponsorde artikelen